خدمات سایت


متن کامل خبر

پاور چیست و چگونه کار می کند

آرشیو
پاور یا منبع تغذیه یکی از اجزای قطعات اصلی کامپیوتر است که داخل کیس قرار می گیرد که می توان آن را به عنوان یکی از حیاتی ترین اجزای کامپیوتر دانست...
1400/07/11 12:18:41 ب.ظ


پاور یا منبع تغذیه یکی از اجزای قطعات اصلی کامپیوتر است که داخل کیس قرار می گیرد که می توان آن را به عنوان یکی از حیاتی ترین اجزای کامپیوتر دانست. بدون آن ، کامپیوتر فقط یک جعبه بی فایده و پر از پلاستیک و فلز است.اگر تا به حال در مورد نحوه کار یک منبع تغذیه سوالی در ذهنتان داشتید، ما به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

منبع تغذیه چیست؟

منبع تغذیه را با منبع برق اشتباه نگیرید. پاور وظیفه تامین برق تمام قطعات کامپیوتر را به عهده دارد. در یک رایانه شخصی (PC) ، منبع تغذیه جعبه فلزی است که معمولاً در پشت کیس کامپیوتر قرار می گیرد. منبع تغذیه معمولا از قسمت پشت کیس کامپیوتر بسیاری از سیستم ها قابل مشاهده است زیرا حاوی مخزن سیم برق و فن خنک کننده است. منبع تغذیه ، که اغلب به عنوان "منبع تغذیه سوئیچینگ" شناخته می شود ، از فن آوری سوئیچ برای تبدیل ورودیAC به ولتاژ پایین ترDC استفاده می کنند. بدین معنی که منبع تغذیه خط جریان متناوب یا همان برق شهری(AC) را از خانه شما به جریان مستقیم(DC) مورد نیاز رایانه شخصی تبدیل می کند.

 ولتاژهای معمول ارائه شده عبارتند از:

  3.3 ولت

 5 ولت

 12 ولت

منبع تغذیه چه کاری انجام می دهد؟


تغییر ولتاژ اولین وظیفه منبع تغذیه است. منبع برق شهری بدون توجه به نوع دستگاهی که باید از آن استفاده کند ، یک خروجی ثابت دارد. برای جلوگیری از اضافه بار و ایجاد آسیب به دستگاه، منبع تغذیه ولتاژ را تغییر می دهد که این تغییر برای مطابقت با نیازهای دستگاه شامل پایین آوردن ولتاژ و گاهی بالا بردن ولتاژ می شود.

اگر منبع تغذیه مقدار زیادی برق برساند، دستگاه به شدت آسیب خواهد دید، اما اگر منبع تغذیه ولتاژ کافی نداشته باشد، سیستم آن طور که باید نمی تواند کار کند. بنابراین تغییر انرژی وظیفه اصلی منبع تغذیه است که در صورتی که پاور شما به درستی کار نکند می تواند باعث آسیب و خرابی سایر قطعات کامپیوتر شود.

اجزای منبع تغذیه و عملکرد آنها

منبع تغذیه اساسی از چندین قسمت تشکیل شده است. این اجزاء کمک می کنند تا ولتاژ تغییر یابد:

ترانسفورماتور:ترانسفورماتور ولتاژ ورودی به دستگاه را به سطح ولتاژ خروجی مورد نیاز تغییر می دهد. این ولتاژ ها ممکن است افزایش یا کاهش یابند. به طور معمول ، ولتاژDC مورد نیاز بسیار کمتر از ولتاژ ورودیAC از منبع اصلی برق است.

یکسو کننده:برای تبدیل برق ورودی ازAC بهDC ، منبع تغذیه از یکسوساز استفاده می کند که ممکن است نیمه موج ، تمام موج یا پل باشد.

 فیلتر:وقتی برقAC بهDC تغییر می کند ، هنوز موج های مشخصی دارد که نیاز به هموار سازی دارند. فیلتر امواج را کاملاً صاف و صاف نمی کند ، اما به میزان قابل توجهی آنها را کاهش می دهد.

رگولاتور:یک رگولاتور ولتاژهای موج دار باقی مانده توسط فیلتر را کاهش می دهد ، از شر هر ولتاژ یا افت ولتاژ که می تواند به دستگاه های متصل به منبع تغذیه آسیب برساند خلاص می شود.

استاندارد سازی منبع تغذیه

به مرور زمان، حداقل شش منبع تغذیه استاندارد مختلف برای کامپیوتر های خانگی تولید شده اند. یکی از آنها منبع تغذیه مبتنی بر ATX است که بدان معنی است که منبع تغذیه دارای مشخصات فیزیکی متناسب با یک مورد استانداردATX و ویژگی های الکتریکی برای کار با مادربردATX است.کابل های پاور از اتصالات استاندارد و کلید دار استفاده می کند تا از اتصالات اشتباه جلوگیر کند.

Advanced Power Management (APM) مجموعه ای از پنج حالت مختلف را در سیستم شما ارائه می دهد. این سیستم که توسط مایکروسافت و اینتل ساخته شده است، برای کاربران کامپیوترهای خانگی که مایل به صرفه جویی در مصرف انرژی هستند، مناسب است. برای استفاده از این منبع تغذیه لازم است که تمام اجزای رایانه شامل سیستم عامل ، سیستم ورودی / خروجی (BIOS) ، مادربرد و دستگاه های متصل ، همگی باید باAPM سازگار باشند تا بتوانند از این ویژگی استفاده کنند.

توان منبع تغذیه

یک منبع تغذیه سوئیچینگ 400 وات لزوما از برق بیش از 250 وات استفاده نمی کند. اگر شما از تمام اسلات های موجود در مادربرد یا هر جایگاه درایو موجود در کیس کامپیوترتان استفاده می کنید، ممکن است به منبع تغذیه قوی تری نیاز داشته باشید. به عنوان مثال اینکه شما یک منبع تغذیه 250 وات داشته باشید در صورتی که دستگاه شما نیاز به داشتن 250 وات برق دارد، ایده ی خوبی نیست. زیرا منبع تغذیه نباید تا 100 درصد ظرفیت آن بارگیری شود.

برخی از مقادیر مصرف برق (وات) برای موارد رایج در یک کامپیوتر خانگی عبارتند از:

  • کارت Accelerated Graphics Port (AGP)= 20 تا 30 وات
  • کارت PCI= 5 وات
  • کارت رابط شبکه(NIC) = 4 وات
  • o      50X CD-ROM drive= 10 تا 25 وات
  • رم کامپیوتر= 10 تا 128 وات
  • HDDبا سرعت 5400RPM= 5 تا 11 وات
  • HDDبا سرعت 7200RPM= 5 تا 15 وات
  • مادربرد ( بدون رم و سی پی یو) = 20 تا 30 وات
  • Pentium III= 23.5 تا 30 وات
  • Celeron300 مگاهرتز = 18 وات
  • Athlon600 مگاهرتز= 45 وات

پیشرفت های منابع تغذیه

پیشرفت های اخیر مادربرد و چیپست به کاربر این امکان را می دهد تا از طریقBIOS و یک برنامه ویندوز تهیه شده توسط سازنده مادربرد، فن منبع تغذیه را کنترل کند. همچنین طراحی های جدید کنترل فن این امکان را فراهم کرده اند تا فن با توجه به نیاز خنک کننده سرعت مورد نیاز را اجرا کند. .برخی از رایانه های جدید ، خصوصاً آنهایی که برای استفاده به عنوان سرور طراحی شده اند دو یا چند منبع تغذیه در سیستم وجود دارد ، یکی منبع تغذیه و دیگری به عنوان پشتیبان عمل می کند.در صورت خرابی منبع اصلی ، بلافاصله منبع پشتیبان شروع به کار می کند.

برای انتخاب و خرید برخی از بهترین منبع تغذیه)پاور)  موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحات مربوطه در سایت فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.

  در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

منبع : تک رایان
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • پاوربانک,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

لباسشویی پاکشوما بهتر است یا جی پلاس؟ image لباسشویی پاکشوما بهتر است یا جی پلاس؟ 1402/11/17

موقع خرید لباسشویی از برندهای خوب ایرانی پاکشوما و جی پلاس، این مقایسه ذهنی در اذهان ما شکل می‌گیرد که سراغ کدام یک از این دو برند برویم؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 174

4 مزیت قالیشویی برای فضاهای تجاری image 4 مزیت قالیشویی برای فضاهای تجاری 1402/10/24

بر کسی پوشیده نیست که فرش؛ زیبایی و جذابیت فضاهای تجاری و ادارات را افزایش می دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 510

انواع کفش بوت زنانه image انواع کفش بوت زنانه 1402/10/04

یکی از پراستفاده‌ترین انواع کفش برای فصل‌های سرد، بوت و نیم بوت زنانه / دخترانه است. بسته به ویژگی‌های متفاوت، انواع بوت را می‌توان از لحاظ ارتفاع ساق، نوع پاشنه و جنس دسته‌بندی کرد...

امتیاز:
تعداد بازدید: 86

چه بازی هایی باعث افزایش آمادگی جسمی کودکان می شود؟ image چه بازی هایی باعث افزایش آمادگی جسمی کودکان می شود؟ 1402/09/29

بازی ‌های حرکتی به کودکان کمک می ‌کنند تا انرژی خود را تخلیه کرده و سلامتی بدنی خود را بهبود بخشند. این بازی‌ ها علاوه بر آمادگی جسمانی کودکان و ...

امتیاز:
تعداد بازدید: 228

جوراب مچی زنانه چیست؟ image جوراب مچی زنانه چیست؟ 1402/09/27

جوراب مچی زنانه یکی از اجزای مهم پوشاک خانم ها است، جوراب های زنانه در گذشته فقط به عنوان پوششی برای محافظت از پا استفاده می شدند امروزه با پیشرفت علم و دستگاه های جوراب بافی در اندازه های مختلف و طرح ها و رنگ های مختلف تولید می شود و به شدت روی استایل افراد تاثیر گذار هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 131

پرفروش ترین سرخ کن های بدون روغن فیلیپس image پرفروش ترین سرخ کن های بدون روغن فیلیپس 1402/09/25

فیلیپس (Philips) محصولات متنوعی در زمینه سرخ کن بدون روغن تولید کرده است. این محصولات با توجه به نیازها و مخاطبان مختلف، انواع و مدل‌های مختلفی دارند. در زیر به برخی از مدل‌های سرخ کن بدون روغن که توسط نمایندگی فیلیپس ارائه شده‌اند، اشاره شده است

امتیاز:
تعداد بازدید: 239

هتل های نزدیک مرکز خرید پردیس کیش image هتل های نزدیک مرکز خرید پردیس کیش 1402/08/15

مرکز خرید پردیس کیش، مهم ترین مرکز خرید کیش است. مسافران این جزیره در قدم اول برای گشت و گذار در بازارهای کیش، ترجیح می‌دهند این مرکز خرید را انتخاب کنند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 280