خدمات سایت


متن کامل خبر

هشدار شدید جمعیت ایثارگران به تیم اقتصادی دولت

آرشیو
تعلل دولت در مهار بحران ارزی قابل تحمل نیست
1390/11/04 10:34:46 ق.ظ

كميته اقتصادي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با صدور بیانیه ای درباره سقوط شدید ارزش پول ملی، ضمن انتقاد از سیاستهای اقتصادی سردرگم دولت و سکوت رسانه ملی در برابر شایعات مسموم موجود در بازار، سه دسته راهکار فوری برای نجات ارزش پول ملی پیشنهاد داد.

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بيانيه كميته اقتصادي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي درباره سقوط بي سابقه ارزش پول ملي

در هفته‌ها و روزهاي اخير ارزش پول ملي به شكل بي‌سابقه‌اي كاهش يافته است. كميته اقتصادي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي ضروري مي‌داند درباره اين جريان تاسف بار، نكاتي را يادآوري نمايد:

1- ترديدي نيست كه حركت تقاضا بسوي بازارهاي ارز و طلا ناشي از جنگ رواني و شايعات متعدد و پردامنه ايست كه از سوي دشمنان نظام اسلامي توليد و پيوسته در بازار ايران منتشر شده است. در اين ميان انتظار مي‌رفت و مي‌رود رسانه ملي با دعوت از مسوولان و يا حداقل كارشناسان اقتصادي، موضوع را باز و به سوالات و ابهامات عمومي درباره نرخ ارز پاسخ دهد. سكوت رسانه ملي در اين شرایط، زمينه اثربخشی شايعات مسموم را فراهم می کند و بايد فوراً پايان پذيرد.

2- با توجه به ذخاير غني ارز و طلا در بانك مركزي، بي عملي و سردرگمي سياست‌هاي دولت براي مهار بازار ارز و حفظ ارزش پول ملي غيرقابل توجيه است. در شرايطي كه نوسان در بازار ارز، محيط كسب و كار را به شدت ناامن مي‌كند و توليدكنندگان و سرمايه‌گذاران را تحت فشار قرار مي‌دهد؛ از دولت محترم انتظار مي‌رفت با اتخاذ سياست‌هاي پولي مناسب، نقدينگي سرگردان بسوي بانك‌ها و بورس اوراق بهادار هدايت كند اما تصميم دير هنگام شوراي پول و اعتبار نيز براي افزايش نرخ سود بانكي، با اظهارات مشكوك معاون معاون اول رئيس جمهور معلق مانده است. كميته اقتصادي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي به تيم اقتصادي دولت هشدار مي‌دهد، تداوم سكوت و بي عملي در برابر سقوط ارزش پول ملي، هرگز قابل تحمل نيست.

3- از آنجا كه سقوط اخير ارزش پول ملي، دستاوردهاي اقتصادي دولت در سالهاي گذشته را زير سوال برده، بر توليدكنندگان كشور فشار شدیدی وارد آورده، زمینه رانتجويي وسيعي ايجاد و نهايتاً سفره حقوق‌ بگيران را خالي و ثروت صاحبان دارايي‌ها را مضاعف مي‌سازد، كميته اقتصادي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي قوياً از دولت محترم مي‌خواهد با استفاده از اهرم‌هاي متعدد موجود خود، نوسان بازار ارز را مهار و ارزش پول ملي را تثبيت نمايد. سياستهايي كه بايد به فوريت اتخاذ شوند به اين ترتيب هستند:

1-3- بانك مركزي كه قانونا مسئول حفظ ارزش پول ملي است، دخالت مستمر و پردامنه در بازار سكه را رهاكند و تركاندن حباب اين بازار را به نيروهاي همين بازار بسپارد و بجاي آن، بازار ارز و ارزش پول ملي را تحت كنترل در آورد.

2-3- براي دخالت در بازار ارز، بجاي استفاده از پليس؛ از سازوكارهاي سيستمي و نرم افزاري استفاده نمايد نظير افزايش نرخ سود عقود غير مشاركتي بانكي و نرخ سود علي الحساب اوراق مشاركت، محدود كردن موقت واردات برخي كاهالا، افزايش فوري ماليات براي مسافرتهاي تفريحي و غير ضروري به خارج، محدود كردن تزريق نقدينگي جديد به بازار و...

3-3- از آنجا كه حمله نقدينگي سرگردان به بازارهاي طلا و ارز ناشي از جو رواني و شايعات مسموم منتشر شده در بازار است، مسئولان تيم اقتصادي كابينه با حضوري مستمر در رسانه‌ها به سوالات و ابهامات عمومي پاسخ دهند و زمينه گسترش و اثر بخشي شايعات را پايان دهند.

علاوه بر این سه دسته راهکار که باید به فوریت عملیاتی شوند، در میان مدت نیز باید در اجرای ناقص قانون هدفمند کردن یارانه ها و سرازیرکردن نقدینگی به جامعه تجدیدنظر جدی صورت گیرد و ضمن تنظیم هزینه های دولت به اندازه توان مالی آن، انضباط مالی بیشتری بر رفتار اقتصادی دولت حاکم شود.

كميته اقتصادي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نیز انتظار دارد در برابر تعلل دولت در حفظ ارزش پول ملی، به تكليف قانوني و ملي خود عمل كرده و اجازه ندهند بيش از اين با حيثيت اقتصاد ملي بازي شود.

كميته اقتصادي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 5

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 214

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 76

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85