خدمات سایت


متن کامل خبر

ویدئو پروژکتورهای LCD را بشناسید

آرشیو
LCD مخففLiquid Crystal Display به معنای نمایشگر کریستال مایع است. تکنولوژی LCD ...
1397/05/27 01:48:40 ق.ظ

اگر شما هم در دنیای تکنولوژی می‌چرخید و به دنبال خرید ویدئو پروژکتور هستید خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

LCD مخففLiquid Crystal Display به معنای نمایشگر کریستال مایع است. تکنولوژی LCD  چندین دهه است که در کاربردهای مختلف نمایش ویدئو همراه ماست؛ بطور مثال, در پنل های صفحه نمایش در ابزارهای الکترونیکی و لوازم الکتریکی مصرفی و ... . شاید آشنا ترین استفاده آنها برای مصرف کنندگان, کاربرد LCDها در تلویزیون باشد.

در تلویزیون ها, تراشه های LCD در سراسر صفحه نمایش مرتب شده اند و از یک نور پس زمینه ( رایج ترین نوع LED است ) استفاده می کنند. تلویزیون های ال سی دی قادر به نمایش تصاویر هستند. بسته به رزولوشن صفحه نمایش تلویزیون, تعداد تراشه های LCD به کاربرده شده می تواند به میلیون ها برسد ( هر تراشه LCD یک پیکسل را نشان می دهد ).

 استفاده از LCD در ویدئو پروژکتور

علاوه بر تلویزیون ها, تکنولوژی ال سی دی در بسیاری از ویدئو پروژکتورها مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال,به جای تعداد زیادی از تراشه های LCD که در سطح صفحه نمایش قرار گرفته باشند؛ یک ویدئو پروژکتور از 3 تراشه LCD  که به طور مخصوص طراحی شده اند برای ایجاد و نمایش تصویر بر روی یک صفحه خارجی استفاده می کند. این 3 تراشه LCD، هر یک دارای تعداد پیکسل برابری هستند که برابر با رزولوشن صفحه نمایش پروژکتور است, به استثنا تکنیک های انتقال پیکسل که در بعضی از ویدئو پروژکتور ها برای نمایش رزولوشن بالاتر مانند 4K استفاده می شود که احتیاجی به تعداد پیکسل های ذکر شده ندارند.

3LCD

یک نوع از تکنولوژی ویدئو پروژکتور LCD, 3LCD است (با 3D اشتباه نگیرید).

در اغلب پروژکتورهای 3LCD، یک منبع نور مبتنی بر لامپ, نور سفید را به 3 آینه دایروی می فرستد که نور سفید را به پرتو های رنگی قرمز، سبز و آبی جدا می کند, که به نوبه خود, از یک تراشه LCD، که خود متشکل از 3 تراشه است ( هر تراشه مخصوص یک رنگ اصلی ) عبور می کند. سپس سه رنگ با استفاده از یک منشور ترکیب می شوند و از یک لنز عبور می کنند و بر روی یک صفحه یا دیوار نمایش داده می شوند. گرچه منابع نور مبتنی بر لامپ بیشترین استفاده را دارند, اما برخی پروژکتورهای 3LCD، ممکن است از یک منبع نور مبتنی بر لیزر یا لیزر ال ای دی به جای لامپ استفاده کنند, اما در هر صورت خروجی نهایی یکسان خواهد بود.

انواع 3LCDها: LCOS، SXRD و D-ILA 

اگرچه تکنولوژی 3LCD, یکی از تکنولوژی های رایج در ویدئو پروژکتورها است ( در کنار DLP), انواعی از LCDها وجود دارد. موارد با منبع نور یکسان, ممکن است دارای نوع LCD متفاوتی باشند.

LCOS(Liquid Crystal on Silicon)، (مورد استفاده D-ILA(Digital Imaging Light Amplification-JVC و (مورد استفاده سونی -SXRD(Silicon Crystal Reflective Display، برخی از ویژگی های هر دو تکنولوژی LCD و DLP را ترکیب می کنند.آنچه که این سه نوع در آن اشتراک دارند، این است که به جای عبور نور از تراشه های LCD برای ایجاد تصاویر, یعنی آن طور که در تکنولوژی 3LCD صورت می گیرد, نور در واقع از سطح صفحه تراشه های LCDبرای ایجاد تصاویر خارج می شود. در نتیجه, وقتی صحبت از مسیر نور می شود, LCOS/D-ILA/SXRD به عنوان تکنولوژی های بازتابی شناخته می شوند در حالیکه, 3LCD به عنوان تکنولوژی انتقال دهنده شناخته می شود.

مزایای 3LCD/LCOS

یکی از مزیت های اصلی خانواده ی LCD/LCOS از تکنولوژی های ویدئو پروژکتورها, این است که از قابلیت خروجی سفید و رنگی برخوردار است. این برخلاف تکنولوژی DLP است که اگرچه توانایی تولید سطوح عالی رنگی و سیاه را دارد اما نمی تواند هر دو نور سفید و رنگی را در یک سطح تولید کند.

در بیشتر پروژکتورهای DLP ( بخصوص برای استفاده در منزل ) نور سفید باید از یک چرخ رنگی حاوی قسمت های قرمز، سبز و آبی عبور کند که میزان نوری که از انتهای دیگر خارج می شود را کاهش می دهد. از سوی دیگر,

   

پروژکتورهای DLP که از تکنولوژی چرخ غیر رنگی استفاده می کنند ( مانند منابع نور هیبریدی LED یا LASER/LED و یا مدل های 3 تراشه ) می تواند خروجی سفید و رنگی هم سطح تولید کنند.

معایب 3LCD/LCOS

پروژکتورهای LCD در اغلب مواقع اثری را تحت عنوان the screen door effect به نمایش می گذارند. از آنجا که

صفحه نمایش از پیکسل هایی خاص ساخته شده است, پیکسل ها بر روی یک صفحه نمایش بزرگ قابل مشاهده خواهند بود.

دلیل این امر این است که پیکسل ها با مرزهایی سیاه از هم جدا می شوند. هرچه اندازه تصویر پروجکت شده را افزایش می دهید ( یا رزولوشن را بر روی صفحه نمایش با همان اندازه کاهش می دهید ) مرزهای پیکسل های خاص با احتمال بیشتری قابل مشاهده می شوند. برای از بین بردن این اثر, تولیدکنندگان از تکنولوژی های مختلف برای کاهش قابل مشاهده بودن مرزهای پیکسل های خاموش استفاده می کنند.

از طرف دیگر, برای پروژکتورهای ویدئویی مبتنی بر LCD که قابلیت نمایش صفحه با رزولوشن بالا دارند  _مثلا 1080Pیا بالاتر ) این اثر قابل مشاهده نیست زیرا پیکسل ها کوچکتر و مرزها نازک تر هستند. مگر اینکه خیلی نزدیک به صفحه نمایش باشید و یا صفحه نمایش خیلی بزرگ باشد.

مسئله دیگری که می تواند مطرح شود ( اگر چه بسیار نادر است ), سوختگی پیکسل است. از آنجا که یک تراشه LCD از یک پنل پیکسل های خاص ساخته شده است, اگر یک پیکسل بسوزد, یک نقطه سیاه یا سفید آزار دهنده در تصویر مشاهده می شود. پیکسل ها قابل تعمیر نیستند و اگر یک یا چند پیکسل بسوزد کل تراشه باید تعویض شود.

سخن پایانی..

ویدئو پروژکتور های با فن آوری ال سی دی به طور گسترده ای در دسترس، مقرون به صرفه و کاربردی برای استفاده های مختلف هستند. از تجارت و آموزش گرفته تا سینمای خانگی, بازی و سرگرمی عمومی خانگی. قیمت ویدئو پروژکتور با توجه به مدل و کارآیی که دارند متفاوت است.

برخی از ویدئو پروژکتورهای LCD برای سینمای خانگی عبارتند از:

Sony VPL-HW45ES SXR, Epson Home Cinema 2045 3LCD و...

منبع : میهن مارکت
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • ویدئو پروژکتور,
  • خرید ویدئو پروژکتور,
  • لیست قیمت,
  • لیست قیمت ویدئو پروژکتور,
  • فروش ویدئو پروژکتور,
  • ویدئو پروژکتور خانگی,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد image اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد 1402/12/01

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد image تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد 1402/11/23

سایپا که قصد عرضه نسخه هیبرید تویوتا کرولا در بازار تا انتهای امسال را دارد، نمونه‌های اولیه این سدان وارداتی ژاپنی را به ایران آورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

لباسشویی پاکشوما بهتر است یا جی پلاس؟ image لباسشویی پاکشوما بهتر است یا جی پلاس؟ 1402/11/17

موقع خرید لباسشویی از برندهای خوب ایرانی پاکشوما و جی پلاس، این مقایسه ذهنی در اذهان ما شکل می‌گیرد که سراغ کدام یک از این دو برند برویم؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 173

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 159

دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد image دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد 1402/11/09

مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه را ابلاغ کرد

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است image سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است 1402/10/30

سم آلتمن می‌خواهد با جذب میلیاردها دلار سرمایه و ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی وابستگی خود به انویدیا را کاهش دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 108

4 مزیت قالیشویی برای فضاهای تجاری image 4 مزیت قالیشویی برای فضاهای تجاری 1402/10/24

بر کسی پوشیده نیست که فرش؛ زیبایی و جذابیت فضاهای تجاری و ادارات را افزایش می دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 510