خدمات سایت


متن کامل خبر

سامانه روابط کار چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

آرشیو
بخش اعظم نیروی کار کشور متعلق به جامعه کارگری است و بازیگران این جامعه علاوه بر کارگران، کارفرمایان، دولت و حتی کارمندان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز شامل می‌شود. از همین رو، پیگیری و رسیدگی مسائل و مشکلات مربوط به جامعه کارگری و کارفرمایی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت کار بوده است تا بتواند با ...
1400/11/16 12:09:55 ب.ظ

بخش اعظم نیروی کار کشور متعلق به جامعه کارگری است و بازیگران این جامعه علاوه بر کارگران، کارفرمایان، دولت و حتی کارمندان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز شامل می‌شود. از همین رو، پیگیری و رسیدگی مسائل و مشکلات مربوط به جامعه کارگری و کارفرمایی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت کار بوده است تا بتواند با صرف زمان و هزینه کم، در ارائه بهینه خدمات و رسیدگی به مطالبات و مسائل آنها، نقش خود را ایفا نماید؛ اما از یک سو دایره مشکلات و چالش‌های جامعه کارگری در کشور بسیار گسترده است و از سوی دیگر، اطلاعات دقیق و شفافی درباره بازیگران اصلی این جامعه یعنی کارگران و کارفرمایان، در اختیار دولت قرار ندارد.

به همین دلیل، با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته برای رفع مشکلات در جامعه کارگری و کارفرمایی از سوی دولت، اما تاکنون نتوانسته‌ایم آنطور که نیاز این جامعه بوده است به رفع مشکلات و چالش‌های آنها بپردازیم. بنابراین، وجود بستر و فضایی که بتوان از طریق آن روند رسیدگی و پیگیری امور مربوط به این بخش از نیروی کار جامعه را فراهم کرد و تسریع بخشید، یکی از ملزومات اساسی جامعه کارگری و کارفرمایی بود و بر همین مبنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولی اصلی سازماندهی روابط کار میان بازیگران جامعه کارگری است، طرح سامانه جامع روابط کار را با بیش از 30 زیرسامانه در دستور کار قرار داده است که تاکنون بخش عمده‌ای از این طرح در قالب زیرسامانه‌ها پیاده‌سازی و زیرسامانه‌های ثبت قراردادهای کار، بازرسی کار و ثبت دادرسی نیز به صورت آزمایشی افتتاح و راه‌اندازی شده است. کارگران و کارفرمایان به منظور استفاده از خدمات این سامانه ملزم به احراز هویت سامانه روابط کار می باشند که با همکاری یوآیدی و به صورت غیرحضوری انجام می پذیرد. در ادامه زیرسامانه‌های دیگر را معرفی می‌کنیم.

خدمات سامانه روابط کار:

  • زیرسامانه ثبت قراردادهای کار
  • زیرسامانه ثبت شکایات کارگری
  • زیرسامانه ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای طبقه بندی مشاغل
  • زیرسامانه ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای پاداش افزایش تولید
  • زیرسامانه بررسی و تایید آیین نامه‌های انضباطی کارگاه‌ها
  • زیرسامانه بررسی و تایید پیمان‌های جمعی کار
  • زیرسامانه بررسی و تایید طرح‌های طبقه بندی مشاغل
  • زیرسامانه صدور اعتبارنامه‌های اعضای مراجع حل اختلاف
  • زیرسامانه دادرسی کار
  • زیرسامانه مدیریت و کنترل دسترسی
  • زیرسامانه درگاه واحد ارائه خدمات
  • زیرسامانه پیکربندی و مدیریت تنظیمات
  • زیرسامانه طراحی گزارشات و داشبورد مدیریتی
  • زیرسامانه مدیریت بانک اطلاعاتی اشخاص و کارگاه‌ها
  • زیرسامانه شوراهای سازش
  • زیرسامانه صدور اعتبارنامه‌های اعضای مراجع حل اختلاف
  • زیرسامانه اعضای کمیته‌های طبقه‌بندی مشاغل
  • زیرسامانه مشاوران روابط کار
  • زیرسامانه مدرسان روابط کار
  • زیرسامانه طراحان طبقه بندی مشاغل
  • زیرسامانه ملی استانداردسازی مشاغل
  • زیر سامانه بازرسی کار
  • زیر سامانه تایید صلاحیت ایمنی امور پیمانکاری
  • زیر سامانه تایید صلاحیت شرکت‌های خدماتی
  • زیر سامانه سامانه تایید صلاحیت مسئولین ایمنی
  • زیرسامانه سامانه ثبت درخواست بررسی مشاغل سخت و زیان آور فردی
  • زیرسامانه بیمه بیکاری (مقرری بگیران بیمه بیکاری)
  • زیرسامانه حمایت از مشاغل
  • زیرسامانه شناسایی واحدهای مشکل دار
  • زیرسامانه طرح‌های اصلاح ساختار اقتصادی کارگاه‌ها
  • زیرسامانه ثبت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی
  • زیرسامانه سامانه جامع آموزش ایمنی کار
  • زیرسامانه جامع مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی

مزایای سامانه جامع روابط کار چیست؟

سامانه جامع روابط کار مزایای زیادی دارد که هم برای کارگران و کارفرمایان و هم برای دولت مثمرثمر خواهد بود. نخست اینکه، این سامانه یک نقصان بزرگ در حوزه دولتی را برطرف می­کند، چراکه در حال حاضر ما از جامعه مخاطب که تمامی کارگران و کارفرمایان شامل 12 میلیون کارگر و یک میلیون و200 هزار کارفرما می‌شوند، اطلاعات کامل و دقیقی نداریم و استناد آماری ما براساس آماری است که از طریق سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کنیم. بنابراین، در قدم اول برای آنکه بتوانیم سیاست­گذاری و برنامه‌ریزی مناسبی را در راستای حل مشکلات جامعه کارگری و جلوگیری از تخلفات کارفرمایی داشته باشیم، از طریق اطلاعاتی که کارگران و کارفرمایان موظف به ثبت آن در این سامانه هستند، می­توان مشکلات را شناسایی و برآورد دقیقی از وضعیت جامعه کارگری و کارفرمایی به دست آورد.

دومین مزیت، شفاف ­سازی اطلاعات مربوط به بنگاه­ها است؛ در حال حاضر سیستم جامع و یکپارچه­ای درباره شرکت­ های پیمانکاری در کل کشور وجود ندارد تا بتوان مانع از تأیید صلاحیت یک شرکت پیمانکار متخلف در جایی دیگر شد. به همین دلیل، اگر تاکنون یک بنگاه تخلفی انجام می‌داد و مجوز فعالیت آن باطل می­شد، به دلیل یکپارچه نبودن اطلاعات بنگا‌ه‌ها، همان بنگاه متخلف می­توانست در استان دیگری اقدام به ثبت دوباره شرکت و فعالیت خود بکند که راه‌اندازی این سامانه، در واقع امکان رصد تمامی بنگاه‌ها در هر نقطه از کشور را فراهم می­کند و باعث­ می­شود تا با استفاده از ابزارهای قانونی و دستگاه‌های ذیربط مانع از فعالیت مجدد آن شرکت­ متخلف ­شد. سومین مزیت این سامانه، کاهش بروکراسی اداری است.

از آنجا که در این سامانه همه کارگران و کارفرمایان کارتابلی تشکیل می­دهند و صاحب پروفایل می‌شوند، در واقع راه ارتباطی آنها با وزارتخانه برقرار می‌شود و می‌توانند برای انجام برخی امور اداری از طریق ثبت اطلاعات در این سامانه اقدام نمایند. دیگر مزیتی که می‌توان برای سامانه جامعه ثبت قراردادها برشمرد، شناسایی دقیق از اقتصاد غیررسمی کشور است. از آنجا که در سیاست­گذاری­های کلان اقتصادی توجه به اقتصاد غیررسمی و تبعات آن نیز ضروری است، از طریق اطلاعاتی که در این سامانه وجود دارد می­توان بنگاه­هایی که به صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند و کارگرانی که تحت شمول قانون کار و تأمین اجتماعی قرار نمی­گیرند را نیز شناسایی کرد و فرصت ورود آنها به حیطه اقتصاد رسمی را فراهم کرد.

مزیت دیگر، مربوط به حذف لیست بیمه­های بدون قرارداد است؛ بدین صورت که هیچ کارفرمایی نمی‌تواند بدون انعقاد قرارداد کار با کارگر، وی را در لیست بیمه نیروی کار خود قرار دهد و حق بیمه برای او رد کند. بنابراین، اگر این سامانه به درستی مورد استفاده قرار گیرد، ابزار جامعی برای پیمایش جامعه پیمانکاران و تسریع در شناسایی و حل مشکلات جامعه کارگری است و با ثبت نام و احراز هویت در سامانه روابط کار می‌توان به ایجاد و افزایش امنیت شغلی در جامعه کارگری نیز یاری رساند. 

منبع :
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • سامانه روابط کار,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




یادگیری زبان فرانسوی چقدر طول می کشد؟ image یادگیری زبان فرانسوی چقدر طول می کشد؟ 1403/01/27

یادگیری زبان فرانسه یک تجربه فوق العاده است. با بیش از 220 میلیون سخنران در سراسر جهان، دانستن این زبان خارجی بسیار مفید است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

فرودگاه بین‌ المللی با فرودگاه داخلی چه تفاوتی دارد؟ image فرودگاه بین‌ المللی با فرودگاه داخلی چه تفاوتی دارد؟ 1403/01/17

فرودگاه های بین المللی امکانات و سرگرمی ‌های بیشتری در مقایسه با فرودگاه‌های داخلی دارند. برای آشنایی با امکانات رفاهی و تفریحی فرودگاه های داخلی و بین المللی تا پایان این مطلب را مطالعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 66

لباسشویی پاکشوما بهتر است یا جی پلاس؟ image لباسشویی پاکشوما بهتر است یا جی پلاس؟ 1402/11/17

موقع خرید لباسشویی از برندهای خوب ایرانی پاکشوما و جی پلاس، این مقایسه ذهنی در اذهان ما شکل می‌گیرد که سراغ کدام یک از این دو برند برویم؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 241

4 مزیت قالیشویی برای فضاهای تجاری image 4 مزیت قالیشویی برای فضاهای تجاری 1402/10/24

بر کسی پوشیده نیست که فرش؛ زیبایی و جذابیت فضاهای تجاری و ادارات را افزایش می دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 535

انواع کفش بوت زنانه image انواع کفش بوت زنانه 1402/10/04

یکی از پراستفاده‌ترین انواع کفش برای فصل‌های سرد، بوت و نیم بوت زنانه / دخترانه است. بسته به ویژگی‌های متفاوت، انواع بوت را می‌توان از لحاظ ارتفاع ساق، نوع پاشنه و جنس دسته‌بندی کرد...

امتیاز:
تعداد بازدید: 93

چه بازی هایی باعث افزایش آمادگی جسمی کودکان می شود؟ image چه بازی هایی باعث افزایش آمادگی جسمی کودکان می شود؟ 1402/09/29

بازی ‌های حرکتی به کودکان کمک می ‌کنند تا انرژی خود را تخلیه کرده و سلامتی بدنی خود را بهبود بخشند. این بازی‌ ها علاوه بر آمادگی جسمانی کودکان و ...

امتیاز:
تعداد بازدید: 251

جوراب مچی زنانه چیست؟ image جوراب مچی زنانه چیست؟ 1402/09/27

جوراب مچی زنانه یکی از اجزای مهم پوشاک خانم ها است، جوراب های زنانه در گذشته فقط به عنوان پوششی برای محافظت از پا استفاده می شدند امروزه با پیشرفت علم و دستگاه های جوراب بافی در اندازه های مختلف و طرح ها و رنگ های مختلف تولید می شود و به شدت روی استایل افراد تاثیر گذار هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 149

پرفروش ترین سرخ کن های بدون روغن فیلیپس image پرفروش ترین سرخ کن های بدون روغن فیلیپس 1402/09/25

فیلیپس (Philips) محصولات متنوعی در زمینه سرخ کن بدون روغن تولید کرده است. این محصولات با توجه به نیازها و مخاطبان مختلف، انواع و مدل‌های مختلفی دارند. در زیر به برخی از مدل‌های سرخ کن بدون روغن که توسط نمایندگی فیلیپس ارائه شده‌اند، اشاره شده است

امتیاز:
تعداد بازدید: 252

هتل های نزدیک مرکز خرید پردیس کیش image هتل های نزدیک مرکز خرید پردیس کیش 1402/08/15

مرکز خرید پردیس کیش، مهم ترین مرکز خرید کیش است. مسافران این جزیره در قدم اول برای گشت و گذار در بازارهای کیش، ترجیح می‌دهند این مرکز خرید را انتخاب کنند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 300