خدمات سایت


متن کامل خبر

افزایش زندانیان با فروش اجباری بیمه‌ شخص ثالث توسط خودروسازان

آرشیو
فارس نوشت: یک کارشناس بیمه با اشاره به مشکلات عرضه بیمه نامه اجباری شخص ثالث توسط شرکت های خودروساز به دلیل پوشش ناکافی شرکت‌های بیمه طرف قرارداد با خودروسازان، گفت: بروز چنین مواردی در صنعت بیمه کشور در افزایش زندانیان رانندگی نقش مؤثری دارد...
1389/11/02 03:41:09 ق.ظ

احمد احدی در رابطه با فروش اجباری بیمه نامه شخص ثالث اتومبیل توسط شرکت‌های خودرو‌ساز، ضمن اشاره به اینکه در یک سال گذشته بیمه مرکزی اقدامات مؤثری را برای مقابله با این گونه فعالیت‌ها اتخاذ کرده است، اظهار داشت: این نهاد بیمه‌ای با افزایش حداقل تعهدات قانونی شرکت‌های بیمه حرکت مناسبی را برای جلوگیری از بروز این ‌گونه مشکلات انجام داده است.

وی با بیان این مطلب که در گذشته شرکت‌های بیمه در رابطه با قرارداد‌های منعقده با تولید کنندگان خودروساز آزادی عمل بیشتری داشتند، افزود: شرکت‌های بیمه با ارائه تعهداتی پایین تر از موارد عنوان شده مشکلاتی را درعرصه بیمه‌ای کشور برای فعالان بیمه‌ای به وجود آورده بودند به نحوی که دیه را 8 میلیون تومان و تعهدات مالی را 200 هزار تومان به مشتریان خود در بازار عرضه می کردند.

این کارشناس اتومبیل بیمه نوین با اشاره به اینکه بیمه مرکزی در طی 10 ماه گذشته حداقل تعهدات قانونی را به خصوص در بخش مالی برای بیمه نامه‌های شخص ثالث در نظر گرفته است، افزود: در حال حاضر تعهدات مالی شرکت‌های بیمه در این بیمه نامه حداقل 15 میلیون ریال و در بخش دیه نیز 45 میلیون تومان در نظر گرفته شده که در ماه های حرام با افزایش یک سومی، رقم متفاوتی را به خود می‌گیرد.

*عرضه ناقص بیمه نامه شخص ثالث توسط شرکت‌های خودروساز

این کارشناس بیمه ضمن بیان این مطلب که مطابق قانون، خرید بیمه شخص ثالث برای بیمه‌گذاران امری اجباری است، گفت: البته این قانون در ادامه بیمه گذاران را برای خرید این بیمه نامه از هر شرکت بیمه‌ای مخیر کرده است چرا که مشتریان با توجه به توانایی خود این حداقل تعهدات را از شرکت‌های مربوطه خریداری می‌کنند.

به گفته وی واگذاری اختیار به بیمه گذاران باعث می شود تا آنها متناسب با توانمندی‌های خود تعهدات را دریافت و خدمات مطلوب خود را از بیمه گران دریافت کنند.

این کارشناس اتومبیل بیمه نوین در ادامه افزود: البته اجباری بودن این بیمه نامه به این معنی نیست که اختیار را از بیمه گذاران گرفته و شرکت‌های خودرو ساز را برای ارائه بیمه نامه خاص خود به مشتریان محکوم نکرد؛ بلکه بیمه مرکزی با اعلام کردن ناردستی اقدامات این شرکت‌ها به دفعات تذکرات لازم را به آنها داده است اما همچنان این کار انجام می شود.

این کارشناس بیمه ضمن تأکید بر اینکه این امر باعث گرفتار شدن عده‌ای از افراد به دلیل پوشش ناکافی بیمه‌ای شده است، تصریح کرد: شرکت‌های خودروساز با قراردادهای خود با برخی از شرکت‌های بیمه عاملی بر تشدید این امر در سطح کشور شده‌اند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا مردم بیمه نامه‌های اجباری را از شرکت‌های خودرو ساز خریداری می کنند، گفت: یکی از دلالیل این امر را می توان نبود آگاهی بیمه‌ای افراد دانست، البته در مواردی نیز مردم برای دریافت اتومبیل خود که بعد از چند سال موفق به دریافت آن شده اند تمام شرایط شرکت مربوطه را می‌پذیرند.

احدی در خصوص تأثیر تحمیل بیمه نامه‌های ثالث شرکت‌های خودرو ساز بر روند فعالیت ‌شرکت‌های بیمه، تصریح کرد: ورود بیمه نامه‌های اندک از جانب این شرکت‌ها باعث ایجاد ضررهای بسیاری برای شرکت‌های بیمه و بیمه گذاران خواهد شد چراکه آنها در مواجهه با خطرات سنگین رانندگی با کمبود پوشش بیمه های مناسب نمی توانند خدمات مطلوب را از بیمه نامه خود دریافت کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: بروز چنین مواردی در صنعت بیمه کشور در افزایش زندانیان رانندگی نقش مؤثری داشته است چرا که افراد در مواجهه با حوادث رانندگی و عدم پوشش کافی تعهدات بیمه نامه خود در پرداخت جرائم، راهی زندان خواهند شد.

این کارشناس بیمه در ادامه با اشاره به اینکه تعیین حداقل تعهدات قانونی توسط بیمه مرکزی تا حدودی مشکلات بیمه‌ای را برای افراد کاهش داده است، افزود: با توجه به اینکه بیمه گران آزادی کامل در انتخاب بیمه نامه‌های خود دارند در صورت خرید اجباری بیمه شخص ثالث تعهدات مالی و جانی آنها توسط خودرو سازان تعیین و در این حالت بیمه گذار به عنوان عامل اصلی در انتخاب هیچ نقشی را در پذیرش تعهدات بیمه نامه‌های ثالث نخواهد داشت.

به گفته وی نکته قابل تأمل در این خصوص مشارکت شرکت‌های بیمه با خودرو سازان است به نحوی که در برخی از موارد شرکت‌های بیمه با انعقاد قراردادی با خودروسازان، آنها را سهامدار خود کرده و از طریق این شرکت‌ها بیمه نامه‌های خود را به اجبار به مشتریان خود می‌فروشند.

* محدودیت شرکت‌های بیمه در پرداخت تعهدات بیمه شخص ثالث

وی در ادامه با اشاره به اینکه قانون گذار در بیمه شخص ثالث برای جلوگیری از افزایش دعوی و مشکلات بیمه‌ای مردم، نظریه نسبی خطر را انتخاب کرده است، اظهار داشت: مطابق این دستورالعمل مصدومین حادثه بدون فوت وقت از مزایای بیمه شخص ثالث استفاده می‌کنند.

این کارشناس بیمه در خصوص ضررهای بیمه نامه‌های شخص ثالث برای شرکت‌های بیمه‌ای، ضمن تأکید براینکه اجرای بیمه شخص ثالث در کشور تأثیر زیادی برکاهش تخلفات رانندگی خواهد داشت، اظهار داشت: شرکت‌های بیمه درسال‌های نخست بیمه نامه شخص ثالث به مراتب با حوادث کمتری مواجه می شوند و حتی در مورادی سود مناسبی نیزکسب می کنند.

به گفته احدی بیشتر تخلفات در سال‌های دوم به بعد برای آنها به وجود می آید که به دلیل آنکه شرکت‌های بیمه در امر تعیین ضرایب و نرخ حق بیمه ثالث دخالت ندارند در مواجهه با خطرات دیگر تمایل به ارائه این بیمه نامه ها را در سال‌های آینده نخواهند داشت.

احدی ضمن تأکید بر اینکه بیمه مرکزی، سندیکای بیمه گران و مسئولان بیمه‌ای باید اجازه ارائه نرخ مطلوب بیمه نامه شخص ثالث را داشته باشند، گفت: اگر شرکت‌های بیمه بتوانند با توجه به نوع وسیله نقلیه و کاربری آن، نرخ مناسب را با جمع بندی به بازار عرضه کنند تمایل شرکت های بیمه برای فروش این بیمه نامه افزایش خواهد یافت.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 6

تسلا مدل 3 پرفورمنس 2024 معرفی شد؛ قدرتی عظیم برای کوچک‌ترین محصول تسلا image تسلا مدل 3 پرفورمنس 2024 معرفی شد؛ قدرتی عظیم برای کوچک‌ترین محصول تسلا 1403/02/05

رسانه‌های خودرویی جهان، این روزها مشغول بررسی نسخه جدید سدان برقی آمریکایی یعنی تسلا مدل 3 پرفورمنس 2024 هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

قدم جدید مدیران خودرو برای رهبری بازار خودروهای برقی در ایران image قدم جدید مدیران خودرو برای رهبری بازار خودروهای برقی در ایران 1403/02/03

شهرداری تهران برای تحقق اهداف بلندمدت خود جهت ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان تاکسیرانی پایتخت، قرادادی ارزشمند با شرکت مدیران خودرو منعقد کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

تسلا با هدف جبران کاهش فروش، قیمت برخی خودروها را کاهش داد image تسلا با هدف جبران کاهش فروش، قیمت برخی خودروها را کاهش داد 1403/02/03

تسلا قیمت برخی خودروهای خود را در تعدادی از بازارهای بزرگ ازجمله ایالات متحده، چین و آلمان کاهش داده است. این شرکت به‌دلیل کاهش تقاضا و فروش در سه ماهه اول 2024، تصمیم گرفته است ...

امتیاز:
تعداد بازدید: 22

نسل جدید شورولت تریل بلیزر، شاسی بلند جذاب آمریکایی معرفی شد image نسل جدید شورولت تریل بلیزر، شاسی بلند جذاب آمریکایی معرفی شد 1403/02/02

نسخه جدید خودرو شاسی بلند آمریکایی شورولت تریل بلیزر با الهام از طراحی پیکاپ سایز متوسط و محبوب کلرادو ساخته شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم image وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم 1403/01/29

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد گفت: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

رانندگان تازه‌کار تنها مقصر چهار درصد از تصادفات رانندگی کشور هستند image رانندگان تازه‌کار تنها مقصر چهار درصد از تصادفات رانندگی کشور هستند 1403/01/28

«سردار سید تیمور حسینی»، رئیس پلیس راهور فراجا آمار قابل‌توجهی از تصادفات رانندگی کشور طی نوروز 1403 منتشر کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

هفت خودروی جدید وارد سامانه یکپارچه خودروهای داخلی شدند image هفت خودروی جدید وارد سامانه یکپارچه خودروهای داخلی شدند 1403/01/25

طی روزهای پایانی هفته گذشته، هفت خودروی جدید در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی بارگذاری شدند که فروش آن‌ها به‌زودی آغاز می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41