خدمات سایت


متن کامل خبر

پژوهش جدید: ورزش منظم هفتگی، سلامت روانی و جسمی شما را ارتقا می‌دهد

ورزش منظم تا حد زیادی شما را از ابتلا به بیماری‌های مغزی، اختلالات روانی و مشکلان جسمی باز می‌دارد.
1403/06/10 12:00:42 ب.ظ

افزایش سن و مشغله‌های زندگی باعث شده تا عموم مردم فرصت کمتری برای ورزش منظم پیدا کنند. اما حالا دانشمندان در تحقیقاتی، متوجه شده‌اند افرادی که در تعطیلات آخر هفته را به ورزش اختصاص می‌دهند، مشابه سایر کسانی که ورزش منظم دارند از سلامت روانی و جسمی برخوردار خواهند بود.


براساس مطالعات جدیدی که وب‌سایت «Nature» منتشر کرده، این دسته از افراد کمتر در معرض خطرات عصبی مانند زوال عقلی، پارکینسون و اختلالات روانی قرار می‌گیرند و سلامت جسمی مناسبی دارند.

شیوه تحقیقات دانشمندان
این تیم تحقیقاتی چینی داده‌های بیش از ۷۵ هزار نفر را در بیوبانک انگلستان تجزیه و تحلیل کردند و طی مطالعات گسترده هم وضعیت سلامت حدود ۵۰۰ هزار نفر را ردیابی می‌کنند. از طرفی در این بررسی بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ردیاب‌ها و گجت‌های پوشیدنی استفاده می‌کردند که همین موضوع، اطلاعات بیشتری را به دانشمندان ارائه می‌داد.

با استفاده از داده‌های مربوط به فعالیت بدنی، داوطلبان این تحقیق در سه دسته قرار گرفتند:

  • افراد کم‌تحرک: کسانی که 150 دقیقه فعالیت‌بدنی توصیه‌شده دانشمندان در هفته را نادیده می‌گیرند و تحرک بالایی ندارند.
  • افراد فعال: کسانی که توصیه‌های پزشکان درباره فعالیت ورزشی را در نظر می‌گیرند و در طول هفته بخشی از زمان خود را به ورزش اختصاص می‌دهند.
  • افراد سخت‌کوش: کسانی که عمده زمان خود را در تعطیلات آخر هفته به ورزش اختصاص می‌دهند.

سوابق پزشکی داوطلبان، سبک زندگی آن‌ها و معیارهایی مثل سن، جنسیت، وضعیت سیگارکشیدن، مصرف الکل و رژیم غذایی ازجمله مواردی بودند که توسط محققان بررسی شدند.

نتایج تحقیقات
دسته سوم (افراد سخت‌کوش) در مقایسه با دسته اول، کمتر در معرض بیماری‌هایی مانند زوال عقل، سکته مغزی و پارکینسون قرار دارند؛ مخصوصاً افرادی که بالای 65 دارند. این نشان می‌دهد که ورزش منظم برای سالمندان چه مزایای مهمی را به همراه دارد. از طرفی احتمال بروز افسردگی یا اضطراب در آن‌ها به ترتیب ۴۰ و ۳۷ درصد کمتر از دسته اول است.



البته اگر فرصت ورزش منظم را در آخر هفته ندارید، جای نگرانی نیست. در صورتی یک الی دو روز در هفته را، ولو اگر متوالی نباشد، به ورزش اختصاص دهید می‌توانید سلامت قلب، مغز و روان خود را تضمین کنید. تحقیقات قبلی حاکی از آن است که اگر مدت زمان‌ نام‌برده را برای ورزش درنظر بگیرید، شانس ابتلا به بیماری‌های قبلی را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهید. به‌علاوه، نیازی به تمرین‌های باشگاه هم ندارید و فعالیت‌هایی اعم از بالا و پایین رفتن از پله‌ها، تحرک بیشتر حین کار و حضور مداوم در بخش‌های مختلف محل کار را می‌توان جزو فعالیت‌های ورزشی منظم قلمداد کرد.

البته به‌غیر از عوامل محیطی و ورزش، موارد دیگری هم وجود دارد که می‌توانند روی سلامت مغز و جسم شما اثر مثبت یا منفی بگذارند؛ اما در تحقیقات دانشمندان لحاظ نشده‌اند.

منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • ورزش,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آنالیز پیج اینستاگرام با هوش مصنوعی؛ ترند این روزهای شبکه‌های اجتماعی image آنالیز پیج اینستاگرام با هوش مصنوعی؛ ترند این روزهای شبکه‌های اجتماعی 1403/06/20

همه‌ی ما چت‌جی‌پی‌تی را به‌عنوان مخزن اطلاعات می‌شناسیم؛ اما ChatGPT می‌تواند صفحه اینستاگرامتان را هم نقد کند و نکات بسیار مفیدی را به شما بگوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

جزئیات قابلیت‌های سلامتی جدید اپل واچ 10 و ایرپاد پرو 2 منتشر شد image جزئیات قابلیت‌های سلامتی جدید اپل واچ 10 و ایرپاد پرو 2 منتشر شد 1403/06/20

در این مطلب به تشریح جزئیات قابلیت‌های سلامتی جدید در اپل واچ 10 و ایرپاد پرو 2 می‌پردازیم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

ویژگی ECG اپل واچ باعث نجات زن باردار و جنین شد image ویژگی ECG اپل واچ باعث نجات زن باردار و جنین شد 1403/06/15

ساعت هوشمند اپل در نجات جان دو انسان موفق عمل کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

گفتگو با خودرو! فولکس‌واگن با ChatGPT تعامل را هوشمندتر می‌کند image گفتگو با خودرو! فولکس‌واگن با ChatGPT تعامل را هوشمندتر می‌کند 1403/06/15

دستیار هوشمند خودروهای فولکس واگن از این پس با دسترسی به داده‌های ChatGPT می‌تواند طیف جدیدی از قابلیت‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

مطالعه جدید: گربه‌ها هم مانند سگ‌ها عاشق بازی‌های «واکنشی» هستند! image مطالعه جدید: گربه‌ها هم مانند سگ‌ها عاشق بازی‌های «واکنشی» هستند! 1403/06/15

دانشمندان دریافتند تقریباً نیمی از گربه‌های خانگی به تعقیب اشیا می‌پردازند و آن را به صاحب خود برمی‌گردانند، بازی که به «واکشی» معروف است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

آیا هوش مصنوعی هرگز به سوددهی می‌رسد؟ وال‌استریت شک دارد image آیا هوش مصنوعی هرگز به سوددهی می‌رسد؟ وال‌استریت شک دارد 1403/06/13

دو سال پیش با عرضه‌ی ChatGPT، سیل سرمایه به سوی هوش مصنوعی سرازیر شد؛ اما حالا سرمایه‌گذاران شک دارند که این هزینه‌ها در نهایت فایده‌ای داشته باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 27

بازی کامپیوتری و اینترنت اشیا رشته دانشگاهی شد image بازی کامپیوتری و اینترنت اشیا رشته دانشگاهی شد 1403/06/13

دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ایجاد ۵ گرایش جدید، به بازی‌های کامپیوتری به‌عنوان رشته دانشگاهی رسمیت بخشید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 36

برنامه‌ها و بازی‌های جدید در راه اپل ویژن پرو هستند image برنامه‌ها و بازی‌های جدید در راه اپل ویژن پرو هستند 1403/06/10

اپل قصد دارد با اضافه کردن مجموعه‌ای از بازی‌ها، محتواهای ویدیویی و برنامه‌های جدید، تجربیات فراگیر ویژن پرو را گسترش دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

افزایش تعداد پدران 50 ساله؛ پیامدهای نگران‌کننده برای سلامت کودکان image افزایش تعداد پدران 50 ساله؛ پیامدهای نگران‌کننده برای سلامت کودکان 1403/05/25

این تحقیق به اهمیت آگاهی درباره خطرات پدر شدن در میان‌سالی و بررسی بیشتر درمورد عواملی که این تغییر اجتماعی را ایجاد می‌کند، می‌پردازد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

یک بوستر فالکون 9 دیگر به رکورد پرتاب بیست‌ودوم خود رسید image یک بوستر فالکون 9 دیگر به رکورد پرتاب بیست‌ودوم خود رسید 1403/05/22

بوستر فالکون 9 با نام «B1061»، بیست‌ودومین پرتاب خود را با موفقیت انجام داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41