خدمات سایت


متن کامل خبر

تماس با طبیعت موجب پایین آمدن سطح هورمون استرس می‌شود

آرشیو
نتایج مطالعه‌ای که نخستین‌بار مؤثرترین میزان مؤثر مواجهه با طبیعت شهری را تعیین کرده، نشان می‌دهد طبیعت موجب کاهش سطح هورمون استرس می‌شود.
1398/01/19 11:51:53 ق.ظ

نتایج مطالعه‌ای که نخستین‌بار مؤثرترین میزان مؤثر مواجهه با طبیعت شهری را تعیین کرده، نشان می‌دهد طبیعت موجب کاهش سطح هورمون استرس می‌شود. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند با آگاهی از نتایج این مطالعه که تأثیر حقیقی و اندازه‌گیری‌شدنی دارند، «قرص‌های طبیعت» تجویز کنند. شایان ذکر است نتایج این پژوهش در مجله‌ی Frontiers in Psychology منتشر شده است. دکتر مری‌کارول هانتر، استاد دانشگاه میشیگان و نویسنده‌ی ارشد پژوهش می‌گوید:

    می‌دانستیم بودن در طبیعت موجب کاهش استرس می‌شود؛ اما تاکنون این موضوع نامشخص بود که این زمان باید چقدر باشد و چندبار باید تکرار شود و حتی اینکه مواجهه با کدام نوع طبیعت برای ما سودمند است. مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد ازلحاظ تأثیر روی کاهش سطح هورمون استرس، یعنی کورتیزول، باید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در جایی قدم بزنید یا بنشینید که به شما حس‌بودن در طبیعت را می‌دهد.

درمانی مجانی و طبیعی برای تسکین استرس
قرص‌های طبیعت می‌توانند راه‌حلی ارزان برای کاهش تأثیرات منفی سلامتی حاصل از رشد شهرنشینی و سبک زندگی مدرن باشند که به‌شدت متأثر از صفحه‌نمایش‌های مختلف است. هانتر و همکارانش برای کمک به متخصصان سلامتی که به‌دنبال توصیه‌های مبتنی بر شواهد هستند، آزمایشی طراحی کردند که حاصل آن برآوردی واقع‌گرایانه از دُز مؤثر مواجهه با طبیعت بود.

در طول دوره‌ای ۸ هفته‌ای، از شرکت‌کنندگان خواسته شد حداقل سه‌بار در هفته از یک قرص طبیعت ۱۰ دقیقه‌ای یا بیشتر استفاده کنند. سطوح هورمون کورتیزول آن‌ها از نمونه‌های بزاق گرفته‌شده قبل و پس از مواجهه با طبیعت اندازه‌گیری شد. شرکت‌کنندگان آزاد بودند این موارد را انتخاب کنند: زمان روز و مدت زمان و جایی که قرار بود در آن طبیعت را تجربه کنند. طبیعت این‌گونه تعریف شد: هرجایی خارج از محیط منزل که به شرکت‌کننده این احساس را بدهد در طبیعت قرار گرفته است. هانتر توضیح می‌دهد در این آزمایش، محدودیت‌هایی برای کاهش اثر عوامل دیگری وجود داشت که روی استرس تأثیرگذارند: مصرف قرص طبیعت در روشنایی روز، بدون تمرین هوازی و اجتناب از رسانه‌های اجتماعی، اینترنت، تماس‌های تلفنی، مکالمات و خواندن مطالب. او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد:

    ایجاد انعطاف‌پذیری شخصی در آزمایش به ما اجازه می‌داد دوره‌ی بهینه‌ی مصرف قرص طبیعت را بدون توجه به اینکه کجا یا کِی مصرف شود و در شرایط طبیعی زندگی مدرن تعیین کنیم.

این آزمایش علاوه‌بر کمک به سبک زندگی شلوغ حاضر و نیز ارائه‌ی نتایج مطمئن، از دیگر جنبه‌ها بود. هانتر می‌گوید:

    ما تفاوت‌های روز‌به‌روز در وضعیت استرس شرکت‌کنندگان را به‌وسیله‌ی جمع‌آوری چهار تصویر از تغییر کورتیزول ناشی از مصرف قرص طبیعت دنبال کردیم. این امر به ما این امکان را داد تأثیر کاهش در سطوح کورتیزول را در طول زمان رصد کنیم و بتوانیم برآورد مطمئن‌تری از دوره‌ی مؤثر به‌دست آوریم.

پیاده‌روی دلپذیر در میان درختان، «قرص طبیعت» است که به‌میزان درخورتوجهی موجب کاهش سطح هورمون استرس می‌شود

داده‌های این مطالعه نشان دادند مواجهه‌ای ۲۰ دقیقه‌ای با طبیعت به‌اندازه‌ای کافی است که موجب کاهش معنی‌دار در سطوح کورتیزول شود؛ اما اگر کمی بیشتر در طبیعت غرق شوید، سطح کورتیزول بیشتر کاهش خواهد یافت. تأثیر ضداسترس طبیعت همراه‌با افزایش مدت زمان، با سرعت آهسته‌ای افزایش می‌یابد. هانتر می‌گوید:

    متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند از نتایج ما به‌عنوان قاعده‌ای سرانگشتی مبتنی بر شواهد استفاده کنند و در نسخه‌ی خود قرص طبیعت را نیز تجویز کنند. این نخستین برآورد درباره‌ی میزان تأثیر حاصل از مواجهه با طبیعت روی سطح هورمون استرس در زندگی روزمره است.

در این مطالعه، به برخی از پیچیدگی‌های اندازه‌گیری دُز مؤثر طبیعت نیز پرداخته شده است. هانتر امیدوار است این مطالعه اساس انجام پژوهش‌های بیشتر در‌این‌زمینه باشد:

    رویکرد آزمایشی ما می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای ارزیابی این مسئله استفاده شوند که چگونه سن، جنسیت، فصل، توانایی جسمی و فرهنگی روی مؤثربودن مواجهه با طبیعت اثرگذار هستند. این امر امکان سفارشی‌شدن تجویز قرص‌های طبیعت را می‌دهد و نیز بینشی عمیق‌تر روی نحوه‌ی طراحی شهرها و اجرای برنامه‌های رفاهی برای مردم را فراهم می‌کند.

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • پزشکی,
  • استرس,
  • طبیعت,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




در زمان ابتلا به ویروس کرونا مصرف چه غذاهایی می‌تواند مفید باشد image در زمان ابتلا به ویروس کرونا مصرف چه غذاهایی می‌تواند مفید باشد 1400/02/01

در این مقاله به بررسی راهنمایی‌های متخصصان علوم تغذیه در مورد غذاها و نوشیدنی‌هایی می‌پردازیم که در صورت ابتلا به ویروس کووید ۱۹، مصرف آن‌ها برای بازیابی سلامتی مفید است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 645

نتیجه نظرسنجی:۴۴ سال از عمر  یک فرد معمولی صرف تماشای نمایشگرها می شود image نتیجه نظرسنجی:۴۴ سال از عمر یک فرد معمولی صرف تماشای نمایشگرها می شود 1399/10/07

پژوهشگران با انجام نظرسنجی جدید پی بردند که یک فرد معمولی به طور میانگین ۴۴ سال از عمرش را صرف چشم دوختن به نمایشگر ابزارهای الکتریکی می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1109

دلایل اهمیت کاهش وزن تا قبل از ۴۰ سالگی  image دلایل اهمیت کاهش وزن تا قبل از ۴۰ سالگی 1399/05/27

تحقیقات نشان می‌دهد کاهش چربی اضافی بدن در جوانی و میانسالی خطر مرگ زودهنگام را نصف می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2584

کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی image کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی 1398/06/22

در مطالعه‌ی جدیدی ارتباط مثبت بین خواب نیمروز و کاهش خطر حمله‌ی قلبی و سکته نشان داده شده است؛ اگرچه خواب نیمروز بیش از حد موجب از بین رفتن مزایای آن می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2592

با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید image با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید 1397/11/21

بر اساس بررسی جدید محققان، قارچ ها جزو مواد بسیار مغذی محسوب می‌شوند که از فواید آن می‌توان به مبارزه با پیری، کاهش وزن، خاصیت ضدالتهاب و افزایش سلامت استخوان اشاره کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2724

با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید image با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید 1397/11/21

بر اساس بررسی جدید محققان، قارچ ها جزو مواد بسیار مغذی محسوب می‌شوند که از فواید آن می‌توان به مبارزه با پیری، کاهش وزن، خاصیت ضدالتهاب و افزایش سلامت استخوان اشاره کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 16

برتری ژنتیکی،‌ راز پایین ماندن وزن در افراد لاغراندام است  image برتری ژنتیکی،‌ راز پایین ماندن وزن در افراد لاغراندام است 1397/11/08

پژوهشگران دانشگاه کمبریج به‌تازگی دریافتند که امکان کنترل ما روی وزنمان، بسیار کم‌تر از آن است که تصور می‌کنیم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2291

مغز شما، خاطرات را برعکس بازسازی می کند image مغز شما، خاطرات را برعکس بازسازی می کند 1397/10/26

یک پژوهش‌ جدید حاکی از آن است که وقتی رویدادی از گذشته را به یاد می‌آوریم، مغز ما این رویداد را در جهت معکوس بازسازی می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2439

استفاده شبانه از موبایل، ساعت بدن را به هم می ریزد image استفاده شبانه از موبایل، ساعت بدن را به هم می ریزد 1397/09/11

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند سلول‌های حساس به نوری که در چشم وجود دارند با قرار گرفتن در معرض نور، ساعت بدن را تغییر می‌دهند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2293

چرا شبکه های اجتماعی ما را افسرده‌‌تر می‌‌کنند؟  image چرا شبکه های اجتماعی ما را افسرده‌‌تر می‌‌کنند؟ 1397/08/23

بررسی ها نشان میدهند که بین محدودسازی زمان استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی و کاهش میزان افسردگی رابطه‌‌ی مستقیم وجود دارد؛ اما چرا اینگونه است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 2809