خدمات سایت


متن کامل خبر

انعطاف‌پذیری شگفت‌انگیز مغز در افراد فاقد جسم پینه‌ای

آرشیو
مغز فاقد جسم پینه‌ای که دو نیمکره‌ی آن را به هم متصل می‌کند، به روشی شگفت‌انگیز و با ایجاد اتصالات جدید، ارتباط بین بخش‌های مختلف خود را حفظ می‌کند.
1399/08/18 11:54:32 ق.ظ

بین دو نیمه‌ی مغز شکافی وجود دارد که پر از مایع است و به‌وسیله‌ی جسم پینه‌ای در بر گرفته شده. جسم پینه‌ای پلی از رشته‌های عصبی است که اطلاعات را به دو سمت مغز منتقل می‌کند. اما برخی افراد بدون جسم پینه‌ای متولد می‌شوند؛ یعنی فاقد شاهراه عصبی تشکیل‌شده از حدود ۱۹۰ میلیون آکسون هستند که به‌طور معمول اطلاعات را بین نیمکره‌های راست و چپ مغز منتقل می‌کند. نحوه‌ی سازگاری مغز این افراد در برابر فقدان جسم پینه‌ای واقعا خارق‌العاده است.

مطالعات نشان داده است که در افرادی که در آن‌ها هرگز این ارتباط مهم ایجاد نمی‌شود، مغز مجددا اتصالاتی در خود ایجاد می‌کند و مسیرهای پیونده‌دهنده‌ی کاملا جدیدی به وجود می‌آورد که سیگنال‌ها را از طریق مناطق مغزی دیگر هدایت می‌کنند و جریان ارتباطات را از راه مغز میانی و مغز پیشین ادامه می‌دهند. وانسا سیفردی، دانشمند علوم اعصاب دانشگاه ژنو در سوئیس، توضیح می‌دهد تارهای جدیدی که برای اتصال مجدد دو نیمکره مغز ساخته می‌شود، جایگزین کاملی برای جسم پینه‌ای نیستند و بااین‌حال، به‌ طرز چشمگیری ارتباط دو نیمکره حفظ می‌شود. بخش زیادی از این فرایند به‌صورت یک معما مانده است؛ اما پژوهش جدید سیفردی و همکارانش نشان می‌دهد انعطاف‌پذیری مغز در کودکان فاقد جسم پینه‌ای بسیار عمیق‌تر از چیزی است که در گذشته نشان داده می‌شد. نتایج تصویربرداری مطالعه‌ای روی کودکان استرالیایی نشان می‌دهد که مغز فاقد جسم پینه‌ای، برای حفظ عملکرد کلی، درون هر نیمکره نیز اتصالات جدیدی ایجاد می‌کند.

تقریبا از هر ۴ هزار نفر، یک مورد بدون جسم پینه‌ای متولد می‌شود. اندازه‌ی جسم پینه‌ای حدود ۱۰ سانتی‌متر است و حدود هفته‌ی بیستم بارداری تشکیل می‌شود. حدود نیمی از افرادی که بدون جسم پینه‌ای متولد می‌شوند (آژنزی کورپوس کالوزوم) دچار مشکلات یادگیری و حافظه هستند. برخی از آن‌ها ممکن است نسبت ‌به همتایان سالم خود، ضعف توجه و انعطاف‌پذیری شناختی کمتری داشته باشند. برخی نیز به‌طور شدیدتری تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. با‌این‌حال یک‌چهارم از افرادی که مشکل آن‌ها تشخیص داده می‌شود، هیچ نشانه‌ی قابل‌مشاهده یا اختلالی نشان نمی‌دهند. پژوهشگران تصور می‌کردند بررسی ارتباط رشته‌های عصبی درون هر نیمکره ممکن است به توضیح این تنوع در اثرات کمک کند.

در مطالعه‌ی جدید، مغز ۲۰ کودک ( ۸ تا ۱۷ ساله) که بدون جسم پینه‌ای یا با جسم پینه‌ای ناقص به دنیا آمده بودند، با استفاده از دستگاه MRI اسکن شد تا پژوهشگران بتوانند ارتباطات قسمت‌های مختلف مغز آن‌ها را بررسی کنند. این موارد با اسکن‌ مغز ۲۹ کودک سالم با جسم پینه‌ای سالم مورد مقایسه قرار گرفتند. علاوه‌بر اسکن مغز، کودکان به ‌منظور آزمایش حافظه‌ی کاری، توجه و توانایی‌های یادگیری کلامی، وظایفی را انجام دادند.

پژوهشگران با تجزیه‌و‌تحلیل اتصالات ساختاری در تصاویر مغز کودکان دارای جسم پینه‌ای ناقص دریافتند مغز در برابر این وضعیت، با تقویت مسیرهای عصبی درون هر یک نیمکره‌ها پاسخ می‌دهد. کودکان فاقد جسم پینه‌ای نسبت‌ به گروه کودکان سالم، دارای اتصالات بیشتری درون هر نیمکره مغز بودند.
در مغز سالم (بالا)، دو نیمکره به‌وسیله‌ی تارهای جسم پینه‌ای به هم متصل می‌شوند که با رنگ قرمز نشان داده شده است. در مغز فاقد جسم پینه‌ای (پایین)، این تارها وجود ندارد

به ‌طرزی باورنکردنی، هنگام تجزیه‌و‌تحلیل ارتباطات عملکردی در اسکن‌های مغز (این بار فقط در ۱۶ کودک فاقد جسم پینه‌ای)، تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت. حتی بدون جسم پینه‌ای، قسمت‌های مختلف مغز کودکان هنوز فعالانه با مناطق دیگر مغز ارتباط داشتند؛ هم درون نیمکره‌ها و هم بین نیمکره‌ها. این اتصال عملکردی با همتایان سالم آن‌ها که دارای جسم پینه‌ای طبیعی بودند، قابل مقایسه بود. این نتیجه باز هم نشان می‌دهد چگونه انعطاف‌پذیری مغز می‌تواند بر آنچه در اولین برداشت، نقایص ساختاری در توسعه‌ی مغز به ‌نظر می‌رسد، غلبه کند. سیفردی می‌گوید:

    ما فکر می‌کنیم مکانیسم‌های انعطاف‌پذیری مانند تقویت ارتباطات ساختاری درون هر نیمکره، فقدان تارهای عصبی میان نیمکره‌ها را جبران کند. اتصالات جدیدی ایجاد می‌شود و سیگنال‌ها می‌توانند از مسیر دیگری هدایت شوند به‌طوری که ارتباط میان دو نیمکره حفظ شود.

پژوهشگران با تمرکز روی کودکان فاقد جسم پینه‌ای و نتایج آزمون‌ آن‌ها همچنین کشف کردند که اتصالات ساختاری بزرگ‌تر درون نیمکره‌ها با نتایج یادگیری، حافظه‌ی کاری و حافظه‌ی بلندمدت و توجه بهتر همراه بود.

اگرچه ممکن است تعداد کودکان شرکت‌کننده در این مطاله کم به ‌نظر برسد، برای پژوهش در این زمینه قابل ‌توجه است. علاوه‌بر‌این، مطالعات معدودی وجود دارد که همچون مطالعه‌ی حاضر، تصویربرداری مغز را با پیامدهای رفتاری در کنار هم قرار داده باشد. برخی از کودکان مورد مطالعه علاوه‌بر اینکه دچار فقدان جسم پینه‌ای بودند، ناهنجاری‌های مغزی دیگری نیز داشتند؛ البته سطوح انعطاف‌پذیری مغزی این کودکان با هم‌گروهی‌هایشان مشابه بود.

به‌طور کلی، پدیده‌ی توصیف‌شده نمونه‌ای چشمگیر از انعطاف‌پذیری مغز است و یافته‌های جدید می‌تواند توضیح دهد چرا برخی از کودکانی که دچار این وضعیت استثنایی هستند، نسبت ‌به دیگران عملکرد بسیار بهتری دارند.
منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • پزشکی,
  • مغز,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد image اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد 1402/11/29

این دارو Amtagvi نام دارد و بر پایه سلول‌های سیستم ایمنی بیمار عمل می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 87

بدن دوندگان ماراتن احتمالاً در طول مسابقه بافت مغزی خود را هم مصرف می‌کند image بدن دوندگان ماراتن احتمالاً در طول مسابقه بافت مغزی خود را هم مصرف می‌کند 1402/08/15

محققان با اسکن مغز دوندگان ماراتن دریافتند که بافت میلین اطراف عصب‌های مغزی آن‌ها پس از مسابقه نازک شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 109

مطالعه جدید: آلودگی هوا بر گرده‌افشانی گیاهان اثر منفی می‌گذارد image مطالعه جدید: آلودگی هوا بر گرده‌افشانی گیاهان اثر منفی می‌گذارد 1402/06/14

مطالعه انجام‌شده توسط محققان نشان می‌دهد آلودگی هوا بوی‌ گل‌ها را ضعیف می‌کند و بر توانایی زنبورها در یافتن گرده گل‌ها تأثیرگذار است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 143

سازمان غذا و دارو دیگر پیگیر شکایات از پلتفرم‌های فروش دارو نمی‌شود image سازمان غذا و دارو دیگر پیگیر شکایات از پلتفرم‌های فروش دارو نمی‌شود 1402/05/25

سازمان غذا و دارو پذیرفته فعالیت توزیع دارو به‌سمت پلتفرم‌های آنلاین می‌رود و در آینده، داروخانه‌ها بیشتر در کارهای تخصصی توزیع دارو فعالیت خواهند کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 325

بهترین طریقه مصرف جینسینگ و معرفی 7 روش موثر image بهترین طریقه مصرف جینسینگ و معرفی 7 روش موثر 1402/05/23

بهترین طریقه مصرف جینسینگ کدام است ؟ سوالی که برای تمامی کسانی که به هر دلیلی می خواهند مصرف جینسینگ را شروع کنند یا حتی تصمیم به امتحان این گیاه فوق العاده موثر گرفته اند پیش می آید که بهترین طریقه مصرف جینسینگ کدام است ؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 481

ادعای پژوهشی تازه: گوشت آزمایشگاهی تا 25 برابر بیشتر از گوشت سنتی CO2 تولید می‌کند image ادعای پژوهشی تازه: گوشت آزمایشگاهی تا 25 برابر بیشتر از گوشت سنتی CO2 تولید می‌کند 1402/02/25

محققان در پژوهشی تازه دریافته‌اند که میزان تولید کربن‌دی‌اکسید در مراحل ساخت گوشت آزمایشگاهی بسیار بیشتر از گوشت عادی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 210

سازمان بهداشت جهانی رسماً پایان وضعیت اضطراری کرونا را اعلام کرد image سازمان بهداشت جهانی رسماً پایان وضعیت اضطراری کرونا را اعلام کرد 1402/02/16

سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ویروس کرونا دیگر به‌عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشتی شناخته نمی‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 181

مهمترین ترفند های آرایش صورت را بشناسید! image مهمترین ترفند های آرایش صورت را بشناسید! 1401/12/27

تقریبا نمی‌توان گفت که خانمی در معقوله آرایش صورت تبحر نداشته باشد. اما این موضوع بسیار مهم، دارای نکاتی است که زیبایی و مهارت در ایجاد تناسب سازی بخش های مختلف صورت با آرایش را چندین برابر می‌کند...

امتیاز:
تعداد بازدید: 477

پژوهش جدید دانشمندان: سیگار الکترونیکی خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد image پژوهش جدید دانشمندان: سیگار الکترونیکی خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد 1401/09/05

کاملاً برای همه مشخص شده که سیگار کشیدن برای دندان‌ها خوب نیست. اما این موضوع در مورد سیگار الکترونیکی یا ویپ نیز وجود دارد؟ تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه تافتس انجام شده، نشان می‌دهد ...

امتیاز:
تعداد بازدید: 246

چقدر طول می‌کشد تا وزن بدن کاهش پیدا کند؟ image چقدر طول می‌کشد تا وزن بدن کاهش پیدا کند؟ 1401/07/11

وقتی می‌خواهید نتایج را به‌سرعت ببینید، کاهش وزن می‌تواند خسته‌کننده باشد؛ اما چقدر طول می‌کشد تا وزن کاهش پیدا کند و آیا راهی برای تسریع این روند وجود دارد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 239