خدمات سایت


متن کامل خبر

ادعای دانشمندان چینی: درمان دیابت نوع ۲ با «سلول درمانی» برای اولین‌بار در جهان

آرشیو
این بیمار حالا 33 ماه است که انسولین تزریق نکرده است.
1403/03/08 02:50:14 ب.ظ

یک مرد 59 ساله مبتلا به دیابت نوع 2 که روزانه به چند تزریق انسولین نیاز داشت، تحت یک درمان نوآورانه کاشت سلولی قرار گرفت و حالا به اولین نفر در جهان تبدیل شده که ظاهراً بیماری او برطرف شده و 33 ماه است دیگر به تزریق انسولین نیاز پیدا نکرده است.

به‌گزارش South China Morning Post، مردی 59 ساله که به‌مدت 25 سال دیابت نوع 2 داشت، در سال 2017 عمل پیوند کلیه انجام داد، اما بخش عمده سلول‌های موسوم به جزایر لانگرهانس (Pancreatic Islet) خود را که به کنترل سطح قند خون می‌پردازند، از دست داده بود. محققان می‌گویند او در معرض ریسک مشکلات جدی بر اثر دیابت قرار داشت، و به همین دلیل در ماه ژوئیه 2021 یک درمان نوین کاشت سلولی را آغاز کرد.

یازده هفته پس از آغاز این درمان، او دیگر نیازی به دریافت انسولین تزریقی نداشت، و دوز داروهای خوراکی برای کنترل قند خون او نیز به تدریج کاهش داده و نهایتاً یک سال بعد به‌کلی متوقف شد. محققان می‌گویند بررسی‌های بعدی نشان داد که عملکرد جزایر لانگرهانس این بیمار عملاً بازیابی شده است. او اکنون 33 ماه است که دیگر انسولین تزریق نمی‌کند.

این دستاورد مهم توسط گروهی از پزشکان و محققان چینی از دانشگاه بیمارستان شانگهای چنگ‌ژنگ، مرکز عالی علوم سلولی مولکولی از زیرمجموعه آکادمی علوم چین و بیمارستان رِنجی حاصل شده است. پژوهشگران نتایج یافته‌های خود را در مجله Cell Discovery منتشر کرده‌اند.



اولین نمونه موفق از سلول درمانی دیابت نوع 2 در انسان‌ها
پروفسور «تیموتی کیفر» از دپارتمان علوم سلولی و فیزیولوژیک دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا می‌گوید: «فکر می‌کنم این مطالعه پیشرفتی مهم در حوزه سلول درمانی برای دیابت باشد.» اگرچه داده‌های پیش‌بالینی تیم تحقیقاتی کیفر استفاده از سلول‌های جزایر لانگرهانس برای درمان دیابت نوع 2 را تأیید کرده بود، اما کیفر می‌گوید که دستاورد محققان چینی اولین مدرک حاضر برای آزمایش موفق این درمان در انسان‌هاست.

«یین هائو»، محقق ارشد این پروژه از بیمارستان شانگهای چنگ‌ژنگ می‌گوید آن‌ها از سلول‌های تک‌هسته‌ای خونِ محیطی خود بیمار استفاده کردند و آن را تغییر دادند. آن‌ها این سلول‌ها را اصطلاحاً به «سلول‌های بذری» تبدیل کردند و بافت جزایر لانگرهانس را در یک محیط مصنوعی دوباره برای آن‌ها شکل دادند.

کیفر می‌گوید اگر موفقیت این رویکرد ادامه‌دار باشد، می‌تواند بیماران را از مشکلات مزمن داروها رها کند، وضعیت سلامت آن‌ها را ارتقا ببخشد، کیفیت زندگی‌شان را افزایش دهد و هزینه‌های سلامتی‌شان را پایین بیاورد. اما برای رسیدن به این نقطه لازم است افراد بیشتری تحت این درمان قرار بگیرند و عملکرد آن در مقیاس بزرگ‌تری آزمایش شود.

منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • دیابت,
  • درمان دیابت,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




فعالان حوزه سلامت دیجیتال: اقدام تأمین اجتماعی غیرقانونی و خلاف مسیر حاکمیت سلامت کشور است image فعالان حوزه سلامت دیجیتال: اقدام تأمین اجتماعی غیرقانونی و خلاف مسیر حاکمیت سلامت کشور است 1403/05/30

تأمین اجتماعی در پیامکی اطلاع‌رسانی کرده است که از این به‌بعد هزینه‌ای بابت نسخ الکترونیک ارائه‌شده‌ی پلتفرم‌های آنلاین پرداخت نمی‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 77

درمان هفتمین بیمار نجات‌یافته از ایدز، امیدها برای مقابله با این بیماری را افزایش داده است image درمان هفتمین بیمار نجات‌یافته از ایدز، امیدها برای مقابله با این بیماری را افزایش داده است 1403/05/11

مرد آلمانی مبتلا به اچ‌آی‌وی ملقب به «بیمار برلین بعدی»، پس از دریافت سلول‌های بنیادی غیرمقاوم دربرابر اچ‌آی‌وی، عاری از این ویروس شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

داروی جدید شرکت گیلیاد با اثربخشی صد درصدی از انتشار HIV جلوگیری می‌کند image داروی جدید شرکت گیلیاد با اثربخشی صد درصدی از انتشار HIV جلوگیری می‌کند 1403/04/30

داروی جدید HIV در پیشگیری از گسترش ویروس موثر کاملا موثر است و برخلاف داروهای موجود که هر روز خورده می‌شوند، فقط دو بار در سال تزریق می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

تب دنگی چیست؟ علائم، پیشگیری، درمان و هرآنچه باید بدانید image تب دنگی چیست؟ علائم، پیشگیری، درمان و هرآنچه باید بدانید 1403/04/20

کارشناسان درباره شیوع تب دنگی در ایران هشدار می‌دهند. بیماری تب دنگی که درمان خاصی برای آن وجود ندارد، در مواردی می‌تواند خطرناک باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 95

این آزمایش خون جدید می‌تواند بازگشت سرطان سینه را از سه سال زودتر پیش‌بینی کند image این آزمایش خون جدید می‌تواند بازگشت سرطان سینه را از سه سال زودتر پیش‌بینی کند 1403/03/13

این آزمایش خون اگرچه هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد، اما می‌تواند در آینده برای بیمارانی که سرطان داشته‌اند، بسیار مهم باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 123

اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد image اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد 1402/11/29

این دارو Amtagvi نام دارد و بر پایه سلول‌های سیستم ایمنی بیمار عمل می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 193

بدن دوندگان ماراتن احتمالاً در طول مسابقه بافت مغزی خود را هم مصرف می‌کند image بدن دوندگان ماراتن احتمالاً در طول مسابقه بافت مغزی خود را هم مصرف می‌کند 1402/08/15

محققان با اسکن مغز دوندگان ماراتن دریافتند که بافت میلین اطراف عصب‌های مغزی آن‌ها پس از مسابقه نازک شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 160

مطالعه جدید: آلودگی هوا بر گرده‌افشانی گیاهان اثر منفی می‌گذارد image مطالعه جدید: آلودگی هوا بر گرده‌افشانی گیاهان اثر منفی می‌گذارد 1402/06/14

مطالعه انجام‌شده توسط محققان نشان می‌دهد آلودگی هوا بوی‌ گل‌ها را ضعیف می‌کند و بر توانایی زنبورها در یافتن گرده گل‌ها تأثیرگذار است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 200

سازمان غذا و دارو دیگر پیگیر شکایات از پلتفرم‌های فروش دارو نمی‌شود image سازمان غذا و دارو دیگر پیگیر شکایات از پلتفرم‌های فروش دارو نمی‌شود 1402/05/25

سازمان غذا و دارو پذیرفته فعالیت توزیع دارو به‌سمت پلتفرم‌های آنلاین می‌رود و در آینده، داروخانه‌ها بیشتر در کارهای تخصصی توزیع دارو فعالیت خواهند کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 444

بهترین طریقه مصرف جینسینگ و معرفی 7 روش موثر image بهترین طریقه مصرف جینسینگ و معرفی 7 روش موثر 1402/05/23

بهترین طریقه مصرف جینسینگ کدام است ؟ سوالی که برای تمامی کسانی که به هر دلیلی می خواهند مصرف جینسینگ را شروع کنند یا حتی تصمیم به امتحان این گیاه فوق العاده موثر گرفته اند پیش می آید که بهترین طریقه مصرف جینسینگ کدام است ؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 593