خدمات سایت


متن کامل خبر

کویر لوت با دمای سطحی ۸۰ درجه سانتی‌گراد، داغ‌ترین مکان روی زمین است

آرشیو
پژوهشگران در مطالعه‌ای تازه با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، حرارت سطحی واقعی در کویر لوت را ۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برآورد کرده‌اند.
1400/03/12 11:42:55 ق.ظ

اغلب گفته می‌شود که دره مرگ در کالیفرنیا، با دراختیار داشتن رکورد گرمای شدید ۵۶/۷ درجه‌ی سانتی‌گراد، گرم‌ترین مکان روی زمین به‌حساب می‌آید؛ اما این میزان حرارت صرفا گرمای هوا است. پژوهشگران در مطالعه‌ای جدید درباره‌ی شدیدترین دماهای سطحی زمین، دریافته‌اند که قدم‌گذاشتن در کویر لوت در ایران و بیابان سونورا در آمریکای شمالی، بسیار سخت‌تر است.


براساس داده‌های ماهواره‌ای با وضوح بالا از دو دهه‌ی گذشته، زمین در دو منطقه‌ی یادشده می‌تواند گاهی اوقات به‌طرز حیرت‌آور تا ۸۰/۸ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم شود. در این بین، کویر لوت با داشتن بالاترین دمای سطحی زمین، در مقام نخست قرار دارد. این منطقه‌ی بیابانی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹ به‌طور مرتب شدیدترین دماهای ممکن را تجربه کرد. محصورشدن کویر لوت بین رشته‌ای از کوه‌ها که موجب به‌دام‌افتادن هوای گرم برفراز تپه‌های ماسه‌ای به‌ویژه در بخش‌های پوشیده از سنگ‌های آتشفشانی سیاه می‌شود، یکی از دلایل احتمالی گرم‌شدن بیش از حد زمین در این منطقه است.

یافته‌های جدید از مطالعه‌ای قبلی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، پشتیبانی می‌کند. دانشمندان در آن پژوهش دریافتند که کویر لوت یکی از داغ‌ترین مکان‌های روی زمین محسوب می‌شود. این بیابان از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹، شاهد بالاترین درجه‌ی حرارت سطحی زمین بود. در سال ۲۰۰۵، داده‌های اولیه نشان داد که حرارت زمین در کویر لوت به ۷۰/۷ درجه‌ی سانتی‌گراد رسید؛ هرچند نویسندگان مقاله‌ی جدید، این تخمین را کمتر از حد واقعی می‌دانند.

از زمان انتشار اولین پژوهش، ناسا با انتشار نسخه‌ای جدید از نرم‌افزار ماهواره‌ای خود، تشخیص بهتر حرارت‌های سطحی روی زمین را امکان‌پذیر کرده است. پژوهشگران با استفاده از این به‌روزرسانی تازه می‌گویند حرارت کویر لوت درواقع ۱۰ درجه بالاتر از برآورد پیشین است.

بیابان سونورا در مرز ایالات متحده و مکزیک می‌تواند به دماهای شدید مشابه برسد؛ هرچند دفعات آن از کویر لوت کمتر است. قرارگیری این بیابان در منطقه‌ی سایه‌باران و ارتفاع کم بدین معنا است که هوا شانس اندکی برای صعود و خنک‌شدن دارد. از آنجا که سونورا نیز با کو‌ه‌ها محصور شده است، گرما به‌آسانی در این حو‌ضه‌ی خشک به‌دام می‌افتد و موجب می‌شود اول درجه‌ی حرارت هوا و سپس درجه‌ی حرارت زمین افزایش یابد.

معلوم نیست تغییر اقلیم چه نقشی در شکل‌گیری این درجه حرارت‌های شدید داشته است. بااین‌حال، داغ‌ترین روزهای ثبت‌شده توسط ماهواره‌ها، در سال‌های اخیر به‌ویژه حین پدیده‌ی لانینا به‌وقوع پیوسته‌اند؛ نوسانی آب‌وهوایی که می‌تواند با گرمایش جهانی تغییر کند. نویسندگان می‌نویسند «امید می‌رود که پژوهش‌های آتی در این راستا بتواند نه‌تنها میزان نوسانات شدید اقلیمی درگذشته، بلکه تأثیر احتمالی آن‌ها بر سیاره‌مان در آینده را آشکار کند.»
تجزیه‌وتحلیل جدید علاوه‌بر تعیین گرم‌ترین مکان‌های روی زمین، توانست سردترین مناطق سیاره را نیز مشخص کند. جنوبگان با دمای منفی ۱۱۰/۹ درجه‌ی سانتی‌گراد که ۲۰ درجه پایین‌تر از برآوردهای پیشین است، به‌ آسانی مقام نخست سردترین مکان روی زمین را دراختیار دارد. نور خورشید دریافتی در این ناحیه از جهان نسبتا ضعیف است و بخش عمده‌ی آن توسط برف و یخ به جو بازتابیده می‌شود. همزمانی بادهای شدید و سیستم کم‌فشار نیز دمای سطحی جنوبگان را به‌مراتب پایین می‌آورد.

به‌منظور آنکه تغییر دماهای سطحی را در دوران امروزی مشخص کنیم، به پژوهش‌های بیشتر درمورد مناطق دورافتاده و خارج از دسترس ایستگاه‌های هواشناسی نیاز داریم. پژوهش جدید در نشریه‌ی بولتن انجمن هواشناسی آمریکا منتشر شده است.
منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • میط زیست,
  • کویر لوت,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ناسا 120 سالگی اولین پرواز انسان توسط برادران رایت را جشن می‌گیرد image ناسا 120 سالگی اولین پرواز انسان توسط برادران رایت را جشن می‌گیرد 1402/09/26

برادران رایت در 17 دسامبر سال 1903 چهار پرواز را انجام دادند و باعث تحول کامل صنعت هوانوردی شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 95

درخشان‌ترین انفجار شناخته‌شده پرتو گاما، بخشی از جو زمین را برای چند دقیقه از بین برد image درخشان‌ترین انفجار شناخته‌شده پرتو گاما، بخشی از جو زمین را برای چند دقیقه از بین برد 1402/08/30

رویدادهای انفجاری در فضا این پتانسیل را دارند که لایه اوزون زمین را که سپر محافظ ما دربرابر تابش‌های مضر خورشید است، به‌طور موقت تخریب کنند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 93

دانشمندان با استفاده از توپ‌ پینگ‌پونگ عایقی کارآمد برای نویز فرکانس پایین ساختند image دانشمندان با استفاده از توپ‌ پینگ‌پونگ عایقی کارآمد برای نویز فرکانس پایین ساختند 1402/07/22

دانشمندان با توپ‌های پینگ پونگ سطوح آکوستیک برای حذف نویز فرکانس پایین ساخته‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 170

طرفداران تیلور سوئیفت در کنسرت اخیر او زمین را معادل یک زلزله 2.3 ریشتری لرزاندند! image طرفداران تیلور سوئیفت در کنسرت اخیر او زمین را معادل یک زلزله 2.3 ریشتری لرزاندند! 1402/05/07

طرفداران تیلور سوئیفت در کنسرت اخیر او در سیاتل آمریکا چنان جنب‌وجوش کرده‌اند که گویی یک زلزله 2.3 ریشتری رخ داده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 244

دوشنبه، ۱۲ تیرماه، گرم‌ترین روز در تاریخ کره زمین اعلام شد image دوشنبه، ۱۲ تیرماه، گرم‌ترین روز در تاریخ کره زمین اعلام شد 1402/04/14

دوشنبه، ۱۲ تیرماه (‌۳ ژوئیه ۲۰۲۳)، به‌عنوان گرم‌ترین روز کره زمین در طول تاریخ برمبنای دمای جهانی گزارش شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 270

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و یکی از مدیران ارشد سابق ناسا، در سن 77 سالگی درگذشت image فیروز نادری، دانشمند ایرانی و یکی از مدیران ارشد سابق ناسا، در سن 77 سالگی درگذشت 1402/03/20

دکتر فیروز نادری که از نزدیک به دو هفته پیش به علت حادثه‌ای در بیمارستانی در آمریکا بستری بود، شب گذشته درگذشت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 251

کشف یک مجسمه موآی جدید در جزیره ایستر image کشف یک مجسمه موآی جدید در جزیره ایستر 1401/12/13

باستان‌شناسان به‌تازگی در جزیره‌ی آتشفشانی ایستر، یک مجسمه موآی جدید پیدا کرده‌اند که با خشک‌شدن دریاچه از زیر آب سر درآورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 255

کشف یک موجود باستانی عجیب که ترکیبی از دایناسورها و پرندگان بوده است image کشف یک موجود باستانی عجیب که ترکیبی از دایناسورها و پرندگان بوده است 1401/10/18

محققان فسیل موجودی را پیدا کرده‌اند که حدود 120 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است و می‌تواند فرایند تحول پرندگان را به ما نشان می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 305

جمعیت جهان چند روز دیگر به 8 میلیارد نفر می‌رسد image جمعیت جهان چند روز دیگر به 8 میلیارد نفر می‌رسد 1401/08/21

جمعیت جهان در تاریخ 24 آبان به 8 میلیارد نفر می‌رسد و در 2023 هند پرجمعیت‌ترین کشور دنیا می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 289

محققان اسپانیایی: احتمالا قدیمی‌ترین فسیل انسانی اروپا را کشف کرده‌ایم  image محققان اسپانیایی: احتمالا قدیمی‌ترین فسیل انسانی اروپا را کشف کرده‌ایم 1401/04/18

محققان می‌گویند فسیلی از استخوان فک یکی از اجداد انسان‌ها که چند هفته پیش در شمال اسپانیا پیدا شده بود، احتمالا قدیمی‌ترین فسیل تاریخ از انسان‌ها در اروپاست.

امتیاز:
تعداد بازدید: 343