خدمات سایت


متن کامل خبر

دانشمندان سرانجام دریافتند چرا دندان‌های عقل در بزرگسالی ظاهر می‌شوند

آرشیو
آخرین دندان‌های آسیای بزرگ انسان‌ها درمقایسه‌با خویشاوندان زنده آن‌ها بسیار دیرتر درمی‌آید و دانشمندان می‌گویند احتمالا علت این تأخیر را کشف کرده‌اند.
1400/07/18 09:36:38 ق.ظ

ما انسان‌ها ازنظر رشد و بزرگ‌شدن، به‌آرامی پیش می‌رویم و عجله‌ای نداریم. در میان کپی‌های بزرگ، فقط شامپانزه‌ها بین مراحل مهم رشد چندین سال فاصله می‌اندازند. حتی شامپانزه‌ها نیز هنگامی که ازنظر جنسی به بلوغ کامل می‌رسند، مجموعه کامل دندان‌های خود را دارند؛ اما چند دندان آخر انسان خردمند دیرتر درمی‌آید.

حل معمای این دندان‌های آسیاب بزرگ (دندان‌های مولر) دشوار است؛ در حالی‌که پیدایش آن‌ها نقش مهمی در دنبال‌کردن تغییرات تکاملی ما دارد. باوجوداین، پژوهشگرانی از دانشگاه آریزونا در ایالات متحده فکر می‌کنند ممکن است پاسخ این معما را پیدا کرده باشند. هالسکا گلواکا، نویسنده اصلی مقاله‌ی جدید می‌گوید:

    یکی از اسرار توسعه زیستی انسان این است که چگونه تقارن دقیق میان پیدایش دندان‌های آسیاب بزرگ و تاریخچه زندگی اتفاق افتاده است و چگونه تنظیم می‌شود.

گلواکا با کمک گری شوارتز، دیرینه انسان‌شناسی از مؤسسه منشأ انسان دانشگاه آریزونا، نمونه‌هایی از جمجمه‌های مختلف را جمع‌آوری کرد تا روند رشد آن‌ها را مقایسه کند. پژوهشگران با تبدیل استخوان‌ها و دندان‌های ۲۱ گونه از نخستی‌ها به مدل‌های سه‌بعدی، متوجه شدند که زمان‌بندی پیدایش دندان‌های آسیاب بزرگ بالغ ما با تعادل ظریف بیومکانیک در جمجمه‌ی در حال رشد ما ارتباط نزدیکی دارد.

فرم‌های بالغ دندان‌هایی که از آن‌ها برای خُردکردن غذای خود استفاده می‌کنیم، معمولا در سه مرحله (درحدود ۶ و ۱۲ و ۱۸ سالگی) از لثه‌ی ما خارج می‌شوند. نخستی‌های دیگر زودتر دندان‌های مولر خود را به‌دست می‌آورند. با وجود شباهت‌های ما در مراحل رشد، شامپانزه‌ها دندان‌های مولر خود را در سنین ۳ و ۶ و ۱۲ سالگی به‌دست می‌آورند. آخرین دندان‌های مولر بالغ بابون زرد در ۷ سالگی ظاهر می‌شود و میمون رزوس همه را تا ۶ سالگی به‌دست می‌آورد.

یکی از عوامل مهم محدودکننده زمان پیدایش دندان‌ها فضا است. اگر فک به‌اندازه کافی برای مجموعه دندانی فرد بزرگسال بزرگ نباشد، تلاش برای جادادن آن‌ها فایده‌ای ندارد. انسان‌ها فضاهای دهانی زیادی ندارند و دندان‌های عقل نهفته مشکلی بزرگی برای گونه‌ی ما است؛ اما این امر توضیح نمی‌دهد که چرا آن‌ها در زندگی ما خیلی دیر ظاهر می‌شوند یا چرا دندان‌های آخری موجب مشکل می‌شوند.

فقط وجود فضایی خالی برای رشد یک دندان موجب نمی‌شود که ظاهرشدن دندان در آن محل اتفاق خوبی باشد. دندان‌ها به‌تنهایی عمل جویدن را انجام نمی‌دهند. عضلات و استخوان‌های زیادی وجود دارد که از دندان‌ها حمایت می‌کند و موجب فشار کافی می‌شوند که دندان‌ها بتوانند بدون خطر و ایمن غذاهای ما را پاره و خرد کنند. این ایمنی‌ای است که به‌نظر می‌رسد پشت‌صحنه‌ی رشد دندان دیررس ما باشد. شوارتز می‌گوید:

    آرواره‌های ما احتمالا به‌علت تاریخچه زندگی کُند ما، به‌آهستگی رشد می‌کنند و در ترکیب با چهره‌های کوچک ما، تأخیری ایجاد می‌شود تا فضایی دردسترس قرار گیرد که ازنظر مکانیکی ایمن باشد و این امر به دیردرآمدن دندان‌های مولر ما منجر می‌شود.

دندان‌های مولر عقبی در نخستی‌ها درست درمقابل دو مفصل فکی گیجگاهی قرار دارند که باهم لولایی را بین آرواره و جمجمه تشکیل می‌دهند. این دو محور برخلاف مفاصل دیگر بدن باید در هماهنگی کامل با یکدیگر عمل کنند. آن‌ها باید نیروی مناسبی نیز به یک یا چند نقطه وارد کنند تا عمل جویدن و گازگرفتن ممکن شود.

در بیومکانیک، این فرایند سه‌نقطه‌ای طبق اصول «مدل سطح محدود» کنترل می‌شود. اگر دندانی در نقطه اشتباه قرار گیرد، تحمل نیروهای تولیدشده با این مدل می‌تواند برای آرواره‌ای که به‌اندازه کافی بزرگ نیست، دشوار و عواقب بدی داشته باشد.

برای گونه‌هایی که آرواره‌های بلندتری دارند، زمان لازم تا جمجمه ساختار مناسبی برای دندان‌های نزدیک لولا ایجاد کند، نسبتا کوتاه است. بااین‌حال، انسان‌ها با چهره‌های صاف‌تر این بخت را ندارند و باید منتظر بمانند تا جمجمه آن‌ها به‌حدی رشد کند که نیروی واردشده بر هر مجموعه از دندان‌های مولر بالغ به آرواره درحال رشد آسیبی وارد نکند.

مطالعه جدید نه‌تنها راه جدیدی برای ارزیابی مشکلات دندانی مانند دندان‌های مولر نهفته ارائه می‌دهد؛ بلکه می‌تواند به دیرینه‌شناسان کمک کند تا تکامل فک‌های منحصربه‌فرد ما را در میان اجداد ما بهتر درک کنند. گلواکا گفت:

    این مطالعه لنز جدیدی قدرتمندی ارائه می‌دهد که ازطریق آن می‌توان پیوندهای میان رشد دندان و رشد جمجمه و پروفایل‌های بلوغ را بررسی کرد.

این پژوهش در مجله Science Advances منتشر شده است.

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • دندان عقل,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد image اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد 1402/11/29

این دارو Amtagvi نام دارد و بر پایه سلول‌های سیستم ایمنی بیمار عمل می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

بدن دوندگان ماراتن احتمالاً در طول مسابقه بافت مغزی خود را هم مصرف می‌کند image بدن دوندگان ماراتن احتمالاً در طول مسابقه بافت مغزی خود را هم مصرف می‌کند 1402/08/15

محققان با اسکن مغز دوندگان ماراتن دریافتند که بافت میلین اطراف عصب‌های مغزی آن‌ها پس از مسابقه نازک شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 109

مطالعه جدید: آلودگی هوا بر گرده‌افشانی گیاهان اثر منفی می‌گذارد image مطالعه جدید: آلودگی هوا بر گرده‌افشانی گیاهان اثر منفی می‌گذارد 1402/06/14

مطالعه انجام‌شده توسط محققان نشان می‌دهد آلودگی هوا بوی‌ گل‌ها را ضعیف می‌کند و بر توانایی زنبورها در یافتن گرده گل‌ها تأثیرگذار است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 143

سازمان غذا و دارو دیگر پیگیر شکایات از پلتفرم‌های فروش دارو نمی‌شود image سازمان غذا و دارو دیگر پیگیر شکایات از پلتفرم‌های فروش دارو نمی‌شود 1402/05/25

سازمان غذا و دارو پذیرفته فعالیت توزیع دارو به‌سمت پلتفرم‌های آنلاین می‌رود و در آینده، داروخانه‌ها بیشتر در کارهای تخصصی توزیع دارو فعالیت خواهند کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 323

بهترین طریقه مصرف جینسینگ و معرفی 7 روش موثر image بهترین طریقه مصرف جینسینگ و معرفی 7 روش موثر 1402/05/23

بهترین طریقه مصرف جینسینگ کدام است ؟ سوالی که برای تمامی کسانی که به هر دلیلی می خواهند مصرف جینسینگ را شروع کنند یا حتی تصمیم به امتحان این گیاه فوق العاده موثر گرفته اند پیش می آید که بهترین طریقه مصرف جینسینگ کدام است ؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 480

ادعای پژوهشی تازه: گوشت آزمایشگاهی تا 25 برابر بیشتر از گوشت سنتی CO2 تولید می‌کند image ادعای پژوهشی تازه: گوشت آزمایشگاهی تا 25 برابر بیشتر از گوشت سنتی CO2 تولید می‌کند 1402/02/25

محققان در پژوهشی تازه دریافته‌اند که میزان تولید کربن‌دی‌اکسید در مراحل ساخت گوشت آزمایشگاهی بسیار بیشتر از گوشت عادی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 210

سازمان بهداشت جهانی رسماً پایان وضعیت اضطراری کرونا را اعلام کرد image سازمان بهداشت جهانی رسماً پایان وضعیت اضطراری کرونا را اعلام کرد 1402/02/16

سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ویروس کرونا دیگر به‌عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشتی شناخته نمی‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 180

مهمترین ترفند های آرایش صورت را بشناسید! image مهمترین ترفند های آرایش صورت را بشناسید! 1401/12/27

تقریبا نمی‌توان گفت که خانمی در معقوله آرایش صورت تبحر نداشته باشد. اما این موضوع بسیار مهم، دارای نکاتی است که زیبایی و مهارت در ایجاد تناسب سازی بخش های مختلف صورت با آرایش را چندین برابر می‌کند...

امتیاز:
تعداد بازدید: 474

پژوهش جدید دانشمندان: سیگار الکترونیکی خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد image پژوهش جدید دانشمندان: سیگار الکترونیکی خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد 1401/09/05

کاملاً برای همه مشخص شده که سیگار کشیدن برای دندان‌ها خوب نیست. اما این موضوع در مورد سیگار الکترونیکی یا ویپ نیز وجود دارد؟ تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه تافتس انجام شده، نشان می‌دهد ...

امتیاز:
تعداد بازدید: 245

چقدر طول می‌کشد تا وزن بدن کاهش پیدا کند؟ image چقدر طول می‌کشد تا وزن بدن کاهش پیدا کند؟ 1401/07/11

وقتی می‌خواهید نتایج را به‌سرعت ببینید، کاهش وزن می‌تواند خسته‌کننده باشد؛ اما چقدر طول می‌کشد تا وزن کاهش پیدا کند و آیا راهی برای تسریع این روند وجود دارد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 239