خدمات سایت


متن کامل خبر

یافته‌های نگران‌کننده درباره تأثیر نور مصنوعی: آلودگی نوری مغز حشرات را کوچک می‌کند!

بی‌دلیل نیست که حشرات علاقه زیادی به فعالیت در تاریکی و شب دارند.
1403/06/15 08:59:00 ب.ظ

با تاریک شدن هوا، زندگی حشرات موذی و خزنده نیز آغاز می‌شود. گونه‌های شب‌زی برای مسیریابی و زنده ماندن در تاریکی شب که میلیون‌ها سال وجود داشته، کاملاً سازگار هستند، اما یک مورد می‌تواند کارکرد مغزی آن‌ها را تغییر دهد: آلودگی نوری.

در تحقیق جدیدی که در Biology Letters منتشر شد، محققان دریافتند که چگونه آلودگی نوری بر رشد عنکبوت‌های استرالیایی تأثیر می‌گذارد. در واقع نور مغز آنها را کوچک‌تر می‌کند، به‌ویژه مناطقی از مغز که به بینایی اختصاص داده شده است.

نور مصنوعی یکی از آلودگی‌های کره زمین است که تغییرات مهمی بر طیف وسیعی از حیوانات، گیاهان و اکوسیستم‌ها می‌گذارد. شواهد اخیر نشان می‌دهد که فشار ناشی از زندگی با آلودگی نوری ممکن است رشد و تکامل مغز برخی از پرندگان و پستانداران را مختل کند.

حیوانات برای زنده ماندن در محیط‌هایی که آلودگی نوری در آن‌ها شایع‌تر است (مانند شهرهای بزرگ)، به مغزهای بزرگ‌تر و پیچیده‌تری نیاز دارند. بااین‌حال ظاهراً فعلاً تکامل مغز آن‌ها به این درجه نرسیده است و حشرات نیز از این موضوع رنج می‌برند.


در پژوهشی که انجام شد، پژوهشگران استرالیایی نیمی از عنکبوت‌ها را در تاریکی شب نگه داشتند و نیمی دیگر را در معرض نور مصنوعی قرار دادند.

چند هفته پس از رشد کامل عنکبوت‌ها، محققان بررسی کردند که آیا نور در شب بر رشد مغز آنها تأثیر گذاشته است یا خیر. از آنجایی که مغز عنکبوت به اندازه کمتر از یک میلی متر مکعب است، دانشمندان از فناوری تصویربرداری میکرو CT برای بررسی مغز آن‌ها استفاده کردند.

تاثیر آلودگی نوری بر قسمت مرتبط با بینایی مغز عنکبوت‌ها
بنابراین پژوهشگران دریافتند که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض نور مصنوعی، منجر به کوچک شدن حجم مغز عنکبوت می‌شود. قوی‌ترین اثرات نیز در ناحیه‌ای از مغز که مرتبط با بینایی آن‌ها بود، مشاهده شد. در نتیجه قدرت بینایی کمتری در مقایسه با دیگر عنکبوت‌هایی داشتند که در محیط تاریک نگه داشته شده بودند.

در پایان، این امکان وجود دارد که وجود نور در شب محیط استرس زایی را ایجاد کند که فرآیندهای هورمونی مربوط به رشد و تکامل را در حشرات مختل کند.

منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • حشرات,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




معمای حرف زدن انسان نئاندرتال سرانجام حل شد image معمای حرف زدن انسان نئاندرتال سرانجام حل شد 1403/03/05

دانشمندان با کشف شواهدی جدید در مورد ساختار حنجره انسان نئاندرتال، راز حرف زدن این گونه باستانی نزدیک‌تر را کشف کردند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 90

۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند image ۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند 1399/04/29

هرقدر هم که از نظر تخصص و مهارت در سطح بالایی قرار داشته باشید، برخی اشتباهات رفتاری کوچک می‌تواند به قیمت نابودی اعتبار شغلی‌تان تمام شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2991

نیم درجه تفاوت در دمای جهان، چگونه آینده‌ای متفاوت برای بشر رقم می‌زند؟  image نیم درجه تفاوت در دمای جهان، چگونه آینده‌ای متفاوت برای بشر رقم می‌زند؟ 1397/08/05

با محدود کردن گرمایش هوا به ۱/۵ درجه به‌جای ۲ درجه سانتی‌‌گراد، می‌توان از رویارویی با آینده‌‌ای هولناک پیشگیری کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2037

بازاریابی ویروسی چیست  image بازاریابی ویروسی چیست 1397/07/07

امروزه ‌بازاریابی ویروسی با مزایایی همچون هزینه‌ی کم‌تر و تاثیر‌گذاری بیش‌تر، به گزینه‌ای ایده‌آل برای استراتژی تبلیغاتی استارتاپ‌ها و شرکت‌ نوپا تبدیل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1799

امکان رصد و پایش انواع تشعشعات و پارازیت برای شهروندان تهران و شیراز مهیا شد image امکان رصد و پایش انواع تشعشعات و پارازیت برای شهروندان تهران و شیراز مهیا شد 1397/06/05

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری اثر تجمعی شدت میدان امواج الکترومغناطیسی بر روی پایگاه اینترنتی این سازمان خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 5130

6اشتباه رایج کاربران در لینکدین  image 6اشتباه رایج کاربران در لینکدین 1397/03/20

استفاده از شبکه‌ی لینکدین می‌تواند مفید یا غیر مفید باشد؛ این بستگی به شما دارد که چگونه از امکانات و فرصت‌های عالی این شبکه‌ی اجتماعی استفاده کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2838

رابطه مستقیم دنیای تکنولوژی با افزایش استرس و اضطراب image رابطه مستقیم دنیای تکنولوژی با افزایش استرس و اضطراب 1397/02/31

نتایج مطالعات مختلف، مقالات پژوهشی و یافته‌های تربیتی نشان می‌دهد که تکنولوژی ما را مضطرب‌تر می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1820

چگونه کارآیی لپ تاپ خود را افزایش دهیم؟ image چگونه کارآیی لپ تاپ خود را افزایش دهیم؟ 1396/09/01

در این مقاله روش هایی برای افزایش کارآیی لپ تاپ و بهبود عملکرد آن بخوانید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2823

سگ رباتیک سونی معرفی شد image سگ رباتیک سونی معرفی شد 1396/08/10

سگ های رباتیک سونی با نام «آیبو» (Aibo)، اولین بار در سال 1998 معرفی شدند و پس از ارائه چند نسل، در نهایت، در سال 2006 تولیدشان متوقف شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2622

موانع کارآفرینی در ایران را بشناسید image موانع کارآفرینی در ایران را بشناسید 1396/08/02

نقش بنگاه‌های کوچک و فرآیند کارآفرینی در تحریک رشد اقتصادی کشورها پیچیده است، چراکه متغیرهای واسطه‌ای مختلفی در این میان نقش بازی می‌کنند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1280