خدمات سایت


متن کامل خبر

دختر 16 ساله چینی ، المپیک را شگفت زده است: آیا او دستکاری ژنتیکی شده است؟

آرشیو
آريانا كوكورز، شناگر امريكايي و برنده مدال طلاي 200 متر جهان در سال 2009، هم نظرش درباره اين شناگر چيني اين‌گونه بود "فوق‌العاده و غيرقابل باور"...
1391/05/13 06:39:31 ق.ظ

روزنامه اعتماد- "يه شي ون" دختر شناگر چيني، در رقابت‌هاي400 متر مختلطركوردي خارق‌العاده از خود به جاي گذاشت تا «جان لئونارد»، مدير اجرايي اتحاديه مربيان شناي جهان، درگفت‌وگو با «ديلي‌ميل» اعلام كند ركوردي كه اين سوپردختر از خود بر جاي گذاشته«باورنكردني» و «نگران‌كننده» است.

وي همچنين اظهارنظر شگفت‌آوري ارائه كرده مبنيبر اينكه شايد چيني‌ها به دستكاري ژنتيكي متوسل شده‌اند. جالب اينكه در ادامهرقابت‌ها، شي ون در شناي آزاد با زمان دو دقيقه و هفت ثانيه و 57 صدم ثانيه درجايگاه نخست قرار گرفت و دومين مدال طلايش را در المپيك لندن كسب كرد.

وي در اينماده 18 صدم ثانيه ركورد المپيك را جابه‌جا كرد. اين در حالي است كه مربي تيم مليامريكا هم با بيان اينكه «چطور ممكن است شناگر 16 ساله چيني از «رايان لاكتي» نفرشماره يك شناي مردان جهان سريع‌تر شنا كند»، وي را متهم به استفاده از مواد نيروزاكرده و او نيز بحث دستكاري ژنتيكي را مطرح كرده بود. با اين حال رييس بخش شنايبازي‌هاي المپيك كه بريتانيايي است، شايعه دوپينگ «يه شي ون» را رد و اعلام كرد:پس از گرفتن تست دوپينگ مشخص شد اين ورزشكار از هيچ ماده نيروزايي استفاده نكردهاست.

روزنامه گاردين در آخرين شماره خود سرمقاله‌اش را به اين دختر 16 ساله اختصاصداده است. به گزارش اعتماد، در این سرمقاله آمده است:

پس از آنكه يكي از بزرگ‌ترين مربياندنيا درباره عملكرد اعجوبه چين يعني يه شي‌ون، برنده مدال طلاي المپيك لندن، گفت:«اين باورنكردني و آزار‌دهنده است و او را متهم به دستكاري ژنتيكي كرد»، چيننخستين كشوري نام گرفت كه در المپيك 2012 گرفتار مسائل دوپينگ شد. جانن لئوناردامريكايي، مدير اجرايي سازمان مربيان شناي جهان، عملكرد اين دختر چيني 16 ساله رامشكوك دانست و گفت اين موضوع يادآور اتفاقات تلخي است كه ميشل اسميت، شناگرايرلندي، در سال 1996 و در المپيك آتلانتا رقم زد.

اسميت، كه در حال حاضر به نامميشل دو برون شناخته مي‌شود، پس از مبرهن شدن دوپينگش در سال 1998، چهار سال ازشركت در مسابقات محروم شد. «يه» دنياي شناگران را در روز يكشنبه و با برنده شدنمدال طلا در 400 متر انفرادي و شكستن ركورد جهاني متحير ساخت. عملكرد او در صد مترپاياني مبارزه كه توانست ركورد 68/58 را ثبت كند، باعث شد اين سوءظن‌ها در ذهنلئونارد برانگيخته شود. جالب اينجاست كه او در 50 متر پاياني از لوچته امريكايي كهدومين شناگر سرعتي تاريخ است هم سريع‌تر طول استخر را شنا كرد!

لئونارد در اين باره گفت: «ما دربارهاينكه اين مساله را دوپينگ بناميم، خيلي احتياط مي‌كنيم. تنها چيزي كه مي‌گويم،اين است كه تاريخ ورزش به ما مي‌گويد هرگاه چيزي ديديم كه «غيرقابل باور» بود، بعد‌هامعلوم مي‌شود كه دوپينگ در كار بوده است. براي بعضي‌ها اين صد متر آخر يادآورشناگر قديمي آلمان شرقي است و براي بعضي‌ها يادآور شناگر جوان ايرلندي درآتلانتا.»

لئونارد نخستين شخص رسمي در دنياي شناست كه از مشكوك بودن عملكرد"يه" با مطبوعات سخن گفته است. برگزار‌كنندگان المپيك لندن 2012 و آژانسمبارزه با دوپينگ جهاني (وادا) بر اين موضوع تاكيد دارند كه با 6250 تستي كه انجامداده‌اند - كه نوعي ركورد محسوب مي‌شود- هر كس در مسابقات تقلب كند، شناسايي ودستگير خواهد شد. قرار است حدود 10 هزار و 500 ورزشكار كه شامل همه برندگان مدال‌هاهم مي‌شود، آزمايش شوند. استفاني رايس، برنده مدال طلا در پكن 2008، عملكرد «يه»را «به طرز ديوانه‌كننده سريع» خواند.

آريانا كوكورز، شناگر امريكايي وبرنده مدال طلاي 200 متر جهان در سال 2009، هم نظرش درباره اين شناگر چيني اين‌گونهبود "فوق‌العاده و غيرقابل باور"

لئونارد كه «يه» را شبيه سوپرمن مي‌داند،در ادامه اضافه كرد: «هربار در تاريخ كسي مانند سوپرمن ظاهر مي‌شود، بعدها محكومبه دوپينگ مي‌شود.»اين صحبت‌هاي لئونارد منجر به افزايش تنش ميان چين و امريكاخواهد شد زيرا چيني‌ها سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي در بخش ورزشي كشورشان در سال‌هاياخير كرده‌اند و براي نخستين بار، چهار سال پيش در پكن توانستند امريكا را در جدولمدال‌ها پشت سر بگذارند. "يه" در فينال المپيك بيش از هفت ثانيه سريع‌تراز ركورد ثبت‌شده خودش در جولاي گذشته در رشته انفرادي 400 متر جهان شنا كرد.

همچنين لئونارد در اين باره گفت اگرهم‌چنين پيشرفتي در اين زمان كوتاه ممكن باشد، باز هم رسيدن به چنين ركوردي بسيارسخت است، و اين‌گونه ادامه داد: «ولي صد متر پاياني غيرممكن است، اگر ديگرركوردهاي مياني‌اش هم به همين سرعت بود، جاي سوال باقي نمي‌گذاشت چون حقيقتا شناگرخوبي است. ولي وقتي سه ركورد ديگرش متفاوت است به نظر مي‌آيد يك جاي كار مي‌لنگد.»وقتياز "يه" درباره اتهام دوپينگ سوال شد، او اين‌گونه پاسخ داد: "تيمچين قوانين بسيار سختي براي سياست‌هاي ضددوپينگ دارد، پس مطمئنا هيچ مشكلي پيدانمي‌شود"

لئونارد همچنين مي‌پرسد چرا «يه» باوجود عملكرد خارق‌العاده‌اش در 200 متر يا 400 متر آزاد رقابت نمي‌كند و اين را هميكي از هزاران شبهاتي كه درباره اين ورزشكار وجود دارد، مي‌داند. لئونارد كه ازسال 1989 مدير اجرايي سازمان مربيان شناي جهان است در ادامه گفت: "من بيش ازچهار دهه است كه با شنا سر و كار دارم. اگر اين همه مدت دور و ور شنا باشيد، وقتياتفاقي غيرعادي رخ دهد، آن را مي‌فهميد. من از بعضي از منتقدان شنيدم كه مي‌گوينداو 16 ساله است و در اين سن اتفاقات عجيب و غريب زيادي رخ مي‌دهد. بلهاين حرف درست است ولي نه به اين خارق‌العادگي، واقعا متاسفم"

به گفته لئونارد نظر كميته مربيان هماين‌گونه بوده است: «غيرقابل باور» او صحبت‌هايش را اين‌گونه ادامه مي‌دهد:"من اين كلمه را به معناي واقعي‌اش به كار مي‌برم. در حال حاضر اين موضوعبراي هيچ كس قابل باور نيست. روز گذشته با هر مربي، صحبت مي‌كردم مي‌گفت چنين چيزيرا تا به حال در هيچ مسابقه‌يي در حد جهاني نديده است. وقتي كسي بتواند به ركورددومين تندرو جهان در دنياي شنا نزديك شود و سه بدن و نيم از ديگر رقيبان زنش جلوبزند، باعث مي‌شود قانونا اين شناگر مورد سوال قرار گيرد"

لئونارد همچنين به محروميت پنج شناگراين كشور به علت آزمايش مثبت در سال 2009اشاره كرد و گفت «نمي‌توان گفت صحبتكردن درباره پيشينه دوپينگ چين، عملي نژادپرستانه است بلكه اين حقيقتي است كه درتاريخ هم ثبت شده. آيا اين امر شك‌برانگيز نيست؟ البته كه هست.»اما آرنه لونگكيويست، رييس كميته پزشكي و ضددوپينگ المپيك، گفت تا روز گذشته هيچ چيز مشكوكياطراف اين شناگر چيني ديده نشده: "اول از همه اگر من شكي هم داشته باشم، بايدآنها را براي خودم نگه دارم و وارد عمل شوم تا بفهمم واقعا مشكلي وجود دارد يا نه. شمااز من درباره اين شناگر سوال مي‌كنيد و من مي‌گويم نه، من شخصا تا حال چيزي پيدانكرده‌ام مگر اينكه وارد عمل شوم و آزمايشات ديگري انجام دهم. به طور حتم مابرنامه‌يي براي آزمايش دوپينگ او داريم"

لونگ كيويست در ادامه گفت از آنجا كهورزش در خطر است اگر به اين‌گونه شك‌ها بدون هيچ مدركي دامن بزنيم، در نتيجه ازاين به بعد هر كس به خود اجازه مي‌دهد به هر ورزشكاري تهمت بزند. ژاك روگ، رييسكميته بين‌المللي المپيك، هم در اين باره گفت: دوپينگي‌ها شناسايي، دستگير و محروممي‌شوند و اين خود امري مثبت است، همان‌طور كه تا به حال سه ورزشكار به خاطردوپينگ به خانه‌هايشان فرستاده شده‌اند. روگ در ادامه گفت: اين امر كه ورزشكارانخاطي قبل از شروع بازي‌ها شناسايي و محروم شده‌اند، نشانه خوبي براي مبارزه عليهدوپينگ است. در مجموع 107 ورزشكار دوپينگي قبل از شروع بازي‌ها در اين دو ماهشناسايي شده‌اند. ما به آزمايش‌هايمان ادامه مي‌دهيم و مطمئنا در طول بازي‌ها همادامه خواهيم داد. تا به حال اين سيستم جواب داده و نشان داده كه موثر است، چرا كهسيستم متفاوتي است.

منبع : عصر ایران
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 186

واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی  image واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی 1400/08/15

چند ماه پیش بود که صرافی رمزارز بایننس از اجباری شدن احراز هویت برای کاربران خبر داد که به موجب آن، کاربران ایرانی در استفاده از آن با مشکل مواجه شدند. اما کار به همینجا ختم نشد و...

امتیاز:
تعداد بازدید: 1174

پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد image پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد 1400/02/12

اولین بستر هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران با امکان جست‌وجو روی نقشه راه‌اندازی شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 768

سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد image سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد 1399/06/26

سامسونگ رویکردهای جاه طلبانه‌ای را دنبال می‌کند و اینک در حوزه فناوری نمایشگر LED، توانسته اقتدار خود را در قلب استادیوم «SoFi» به نمایش بگذارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2543

۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند image ۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند 1399/04/29

هرقدر هم که از نظر تخصص و مهارت در سطح بالایی قرار داشته باشید، برخی اشتباهات رفتاری کوچک می‌تواند به قیمت نابودی اعتبار شغلی‌تان تمام شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2854

بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ image بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ 1399/02/10

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ویروس کرونا تا این اندازه زندگی روزانه ما را دستخوش تغییر کند. هم اکنون تعدادی از کشورها در حال لغو قرنطینه هستند و مردم به خیابان‌ها بازمی‌گردند، اما همچنان ماسک به صورت دارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2896

اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد  image اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد 1398/09/25

یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری ایران که در واقع هلدینگی بسیار بزرگ به حساب می‌آید، با فدراسیون فوتبال به توافق رسید و از این پس اسپانسر تیم‌ملی ایران خواهد بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2994

کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی image کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی 1398/06/22

در مطالعه‌ی جدیدی ارتباط مثبت بین خواب نیمروز و کاهش خطر حمله‌ی قلبی و سکته نشان داده شده است؛ اگرچه خواب نیمروز بیش از حد موجب از بین رفتن مزایای آن می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2618

ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند  image ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند 1398/06/11

انواع ورزش‌ها دارای فوایدی برای سلامتی هستند، اما به‌گفته‌ی دانشمندان، تأثیر ورزش‌های مختلف در کاهش وزن متفاوت است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3147

این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید image این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید 1398/05/30

آنتالیا طی سالیان اخیر پیشرفت چشم‌گیری هم در زمینه گردشگری و هم خوراک داشته است. ازاین‌رو بهترین غذاهای آنتالیا را در اینجا فهرست کرده‌ایم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2761