خدمات سایت


متن کامل خبر

شیعه امام حسین(ع) کیست؟

آرشیو
هنوز صدای اماممان طنین انداز است که : هل من ناصر ینصرنی و هل من معین یعیننی.... او را با پرهیز از سه چیز یاری و کمک کنیم تا عالمیان شیفته حسین علیه السلام و حسینیان شود. قلب عرش افکار و اعمال انسانها و مصدر اینهاست اگر آن را غِشٍّ وَ غِلّ وَ دَغَل پاک و پیراسته کردیم شیعه راستین حسینیم...
1392/08/18 10:12:57 ق.ظ

شیعیان و پیروان اباعبدالله الحسین علیه السلام! هنوز صدای اماممان طنین انداز است که : هل من ناصر ینصرنی و هل من معین یعیننی.... او را با پرهیز از سه چیز یاری و کمک کنیم تا عالمیان شیفته حسین علیه السلام و حسینیان شود. قلب عرش افکار و اعمال انسانها و مصدر اینهاست اگر آن را غِشٍّ وَ غِلّ وَ دَغَل پاک و پیراسته کردیم شیعه راستین حسینیم... تمام گرفتاری ما از قلبهایی است که قلب سلیم نشده و تا قلب سلیم نباشد بهشتی نمی شویم .... اگر همه حجت مسلمانی ما حسین علیه السلام است " که هست" باید به فرمان او در پیراستگی قلب از هرگونه ناخالصی و کینه و ناسالمی عمل کنیم...
********************************
قالَ الاْمامُ الْحُسَیْن(ع): إنَّ شیعَتَنا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ کُلِّ غِشٍّ وَ غِلّ وَ دَغَل (تفسیرالإمام العسکری(ع)، ص 309، ح154)
شیعیان و پیروان ما آن کسانی هستند که دلهایشان (و به تبع آن افکار و اعمالشان ) از هر گونه ناخالصی (و فریب و نیرنگ و سوء استفاده از اعتماد مردم) و کینه ( و دشمنی یا خیانت ) و ناسالمی ( و تقلب و تزویر ) پاک و پیراسته باشد.
**********************************************************
غِش(به کسر غین): فریب و نیرنگ , نیرنگ در معامله و ناخالصی (در مقابل نُصح که خالص بودن است)؛ غش یعنی خلاف آنچه را که هست نمایش دادن . در نامه 26 نهج البلاغه آمده است:
« فَانَّ اَعظمُ الخیانة خیانة الامة و اَفظَعُ الغِشُّ غِشُّ الائمة ؛ بزرگترین خیانتها خیانت به امت و جامعه است و ناپسندترین و رسواترین خلاف واقع نمایی ها ,خلاف واقع نمایی به پیشوایان است ».
غِل(به کسر غین): یعنی عداوت و کینه (قاموس، مفردات). در قرآن به این کلمه اشاره شده است که از دل بهشتیان کینه را خارج می کنند.معنی دیگرش خیانت است .
قال فى النهایه: «ثلاث لا یغل » هو من الاغلال الخیانة فى کل شى، و یروى یغل بفتح الیاء من الغل و هو الحقد، اى لا یدخله حقد یزیله عن الحق و روى یغل بالتخفیف من الوغول الدخول فى الشر و المعنى ان هذه الخلال الثلاث تستصلح بها القلوب فمن تمسک بها طهر قلبه من الخیانة و الدغل و الشر.
و قال فى الوافى« :لا یغل » من الاغلال او الغلال اى لا یخون و یحتمل ان یکون من الغل بمعنى الحقد و الشحنا اى لا یدخله حقد یزیله عن الحق.
دغل : ناسالم ؛ گویند: امشب هوا دغل است ؛ یعنی کثیر التغییر و ناسالم . (یادداشت مرحوم دهخدا). || سیم ناسره و زر قلب . (برهان ). سیم و زر ناسره . (غیاث ). پول تقلبی . قلب .دغلبازی یعنی عدم صداقت و دروغگویی؛ الدغل: دخل مفسد فی الامور. وعن الحسن: " أتخذوا دین الله دغلا " أی أدغلوا فی التفسیر، یعنی الحدود، أو حرفوا.
والقلب السلیم : ای متعرَ من الدغل ، فهذا فی الباطن " یعنی ، پاک بودن ظاهر وباطن از عیوب، بویژه قلب از دغل - نادرستی - عاری باشد.


منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 194

۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند image ۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند 1399/04/29

هرقدر هم که از نظر تخصص و مهارت در سطح بالایی قرار داشته باشید، برخی اشتباهات رفتاری کوچک می‌تواند به قیمت نابودی اعتبار شغلی‌تان تمام شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2866

کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی image کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی 1398/06/22

در مطالعه‌ی جدیدی ارتباط مثبت بین خواب نیمروز و کاهش خطر حمله‌ی قلبی و سکته نشان داده شده است؛ اگرچه خواب نیمروز بیش از حد موجب از بین رفتن مزایای آن می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2634

این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید image این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید 1398/05/30

آنتالیا طی سالیان اخیر پیشرفت چشم‌گیری هم در زمینه گردشگری و هم خوراک داشته است. ازاین‌رو بهترین غذاهای آنتالیا را در اینجا فهرست کرده‌ایم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2779

با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید image با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید 1397/11/21

بر اساس بررسی جدید محققان، قارچ ها جزو مواد بسیار مغذی محسوب می‌شوند که از فواید آن می‌توان به مبارزه با پیری، کاهش وزن، خاصیت ضدالتهاب و افزایش سلامت استخوان اشاره کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2759

با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید image با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید 1397/11/21

بر اساس بررسی جدید محققان، قارچ ها جزو مواد بسیار مغذی محسوب می‌شوند که از فواید آن می‌توان به مبارزه با پیری، کاهش وزن، خاصیت ضدالتهاب و افزایش سلامت استخوان اشاره کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 16

برتری ژنتیکی،‌ راز پایین ماندن وزن در افراد لاغراندام است  image برتری ژنتیکی،‌ راز پایین ماندن وزن در افراد لاغراندام است 1397/11/08

پژوهشگران دانشگاه کمبریج به‌تازگی دریافتند که امکان کنترل ما روی وزنمان، بسیار کم‌تر از آن است که تصور می‌کنیم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2315

مغز شما، خاطرات را برعکس بازسازی می کند image مغز شما، خاطرات را برعکس بازسازی می کند 1397/10/26

یک پژوهش‌ جدید حاکی از آن است که وقتی رویدادی از گذشته را به یاد می‌آوریم، مغز ما این رویداد را در جهت معکوس بازسازی می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2477

هر آنچه باید درباره قرارداد عدم افشا بدانید  image هر آنچه باید درباره قرارداد عدم افشا بدانید 1397/09/28

«قرارداد عدم‌افشا» راهکاری برای جلوگیری از درز اطلاعات در روابط گوناگون، به‌ویژه روابط تجاری است که اقدام مؤثری در حفظ اطلاعات اشخاص می‌­تواند تلقی شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2307