خدمات سایت


متن کامل خبر

بی خوابی مداوم، مغز را وادار به تخریب خود می‌کند!

آرشیو
پژوهشگران در بررسی‌های جدید خود نشان داده‌اند که در اثر بی‌خوابی، سلول‌های ایمنی مغز به سیناپس‌های مغز فرستاده می‌شوند. این موضوع در بلندمدت خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.
1397/03/15 03:54:09 ب.ظ

پژوهشگران در بررسی‌های جدید خود نشان داده‌اند که در اثر بی‌خوابی، سلول‌های ایمنی مغز به سیناپس‌های مغز فرستاده می‌شوند. این موضوع در بلندمدت خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.

نیاز به خواب، چیزی فراتر از ذخیره‌ی انرژی بدن است. در حقیقت، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که مغز ما با خواب، سمومی را که در اثر فعالیت‌های عصبی در طول روز آزاده شده‌اند پاک می‌کند. یافته‌های جدید همچنین نشان می‌دهد که فرایند مشابهی پس از بی‌خوابی مزمن در مغز انسان رخ می‌دهد.

پژوهشگران دریافته‌اند که کم‌خوابی مداوم، باعث می‌شود که مغز میزان قابل‌ توجهی از نورون‌ها و اتصالات سیناپسی را پاک کند، به‌طوری که حتی با بهبود خواب هم ممکن است این چرخه‌‌ی تخریبی معکوس نشود.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه پلی تکنیک مارکه در شهر آنکونا (ایتالیا) به سرپرستی عصب‌شناسی به نام میشله بلیسی، با بررسی پاسخ‌های مغز موش‌ نسبت به عادت‌های خواب، شباهت عجیبی بین موش‌های کم‌خواب و موش‌هایی که به‌اندازه‌ی کافی خوابیده‌اند پیدا کردند. نورون‌های مغز به‌مانند سلول‌های دیگر بدن، به‌طور مداوم توسط دو نوع مختلف از سلول‌های میکروگلیا (سلول‌های ساختار حمایتی دستگاه عصبی مرکزی) ترمیم می‌شوند.

سلول‌های میکروگلیا، سلول‌های قدیمی و آسیب‌دیده را از طریق فرایندی به نام فاگوسیتوز یا بیگانه‌خواری پاک‌سازی می‌کنند. در واقع، این سلول‌های آستروسیت، سیناپس‌های غیر ضروری در مغز را برای تازه کردن و تغییر شکل ارتباطات هرس می‌کنند.

دانشمندان پیش از این می‌دانستند که این فرایند در هنگام خواب رخ می‌دهد و سلول‌های قدیمی و آسیب‌دیده را پاک‌سازی می‌کند؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که فرایند مشابهی در هنگام بی‌خوابی اتفاق می‌افتد. اما به‌جای اینکه این فرایند مفید باشد، با پاک‌سازی بیش از حد، موجب آسیب رسیدن به مغز می‌شود.

سیناپس‌ها پس از بی‌خوابی به وسیله‌ی آستروسیت‌ها خورده می‌شوند.

در واقع، می‌توانیم این فرایند را به زباله‌هایی تشبیه کنیم که در هنگام خواب به بیرون برده می‌شوند. اما در مقابل، پس از چند شب بی‌خوابی، ناگهان کسی وارد خانه می‌شود و تلویزیون، یخچال و لوازم ضروری دیگر را دور می‌ریزد! میشله بلیسی به New Scientist گفت:

برای اولین بار نشان دادیم که بخش‌هایی از سیناپس، پس از بی‌خوابی به‌وسیله‌ی سلول‌های آستروسیت خورده می‌شوند.

پژوهشگران در این پژوهش از مغز چهار گروه از موش‌ها عکس‌برداری کردند:

  •  گروهی که به مدت ۶ تا ۸ ساعت می‌خوابیدند (خواب کافی)
  •  گروه دوم که به‌طور دوره‌ای از خواب پرانده می‌شدند (کم‌خوابی موقت)
  •  گروه سوم که به مدت ۸ ساعت اضافه بیدار نگه داشته شدند (کم‌خوابی)
  • گروه چهارم که به مدت پنج روز پشت سر هم بیدار نگه داشته شدند (کم‌خوابی مزمن)

پژوهشگران با مقایسه فعالیت‌های سلول‌های آستروسیت‌ها در این چهار گروه دریافتند که ۵٫۷ درصد سیناپس‌های موش‌های گروه اول (خواب کافی) و ۷٫۳ درصد از موش‌های گروه سوم (کم‌خوابی موقت) فعالیت‌های این سلول‌ها را نشان می‌دهند. اما پژوهشگران در دو گروه دیگر، موش‌های کم‌خواب و کم‌خواب مزمن، متوجه مورد متفاوتی شدند. در این دو گروه، فعالیت سلول‌های آستروسیت افزایش یافته بود تا بخشی از سیناپس‌ها مانند سلول‌های میکروگلیا را طی فرایندی به نام فاگوسیتوز آستروسسیتی بخورند.

در مغز موش‌های کم‌خواب، آستروسیت‌ها درون حدود ۸٫۴  درصد از سیناپس‌ها فعال شده بودند و در موش‌های بی‌خوابی مزمن، در ۱۳٫۵ درصد از سیناپس‌ها، فعالیت آستروسیت‌ها شناسایی شد.

بلیسی می‌گوید که بیشتر سیناپس‌هایی که در دو گروه از موش‌های بی‌خواب خورده شده بودند، اغلب سیناپس‌های قدیمی‌تر و پر استفاده‌تر بودند. او گفت: این سلول‌ها مانند اثاثیه قدیمی خانه هستند و بنابراین احتمالا نیاز به توجه بیشتری دارند.

همچنین هنگامی که پژوهشگران، فعالیت‌ سلول‌های میکروگلیا را در این چهار گروه  بررسی کردند، متوجه شدند که فعالیت‌های این سلول‌ها هم در گروه‌های دچار بی‌خوابی مزمن، سطح بالاتری نسبت به بقیه گرو‌ه‌ها دارند. به‌عقیده‌ی پژوهشگران، این مورد تا حد زیادی نگران‌کننده است؛ چرا که فعالیت نامطلوب سلول‌های میکروگلیا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و سایر اختلالات عصبی مرتبط است.

افراد کم‌خواب نسبت به زوال عقل، آسیب‌پذیرتر از بقیه‌اند

آنیس نایجر، پژوهشگری از دانشگاه بوردو در فرانسه می‌گوید که این یافته‌های جدید، می‌تواند توضیح دهد که چرا کم‌خوابی باعث آسیب‌پذیرتر شدن فرد به زوال عقل می‌شود. با این حال، هنوز کاملا روشن نیست که خواب بیشتر چگونه می‌تواند از مغز محافظت کند. پژوهشگران در نظر دارند که در پژوهش‌های آینده، مدت تأثیرگذاری این فرایندهای مخرب را بررسی کنند.

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • سلامت,
  • مغز انسان,
  • مقالات علمی,
  • عوارض کم خوابی,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 186

در زمان ابتلا به ویروس کرونا مصرف چه غذاهایی می‌تواند مفید باشد image در زمان ابتلا به ویروس کرونا مصرف چه غذاهایی می‌تواند مفید باشد 1400/02/01

در این مقاله به بررسی راهنمایی‌های متخصصان علوم تغذیه در مورد غذاها و نوشیدنی‌هایی می‌پردازیم که در صورت ابتلا به ویروس کووید ۱۹، مصرف آن‌ها برای بازیابی سلامتی مفید است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 653

نتیجه نظرسنجی:۴۴ سال از عمر  یک فرد معمولی صرف تماشای نمایشگرها می شود image نتیجه نظرسنجی:۴۴ سال از عمر یک فرد معمولی صرف تماشای نمایشگرها می شود 1399/10/07

پژوهشگران با انجام نظرسنجی جدید پی بردند که یک فرد معمولی به طور میانگین ۴۴ سال از عمرش را صرف چشم دوختن به نمایشگر ابزارهای الکتریکی می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1124

دلایل اهمیت کاهش وزن تا قبل از ۴۰ سالگی  image دلایل اهمیت کاهش وزن تا قبل از ۴۰ سالگی 1399/05/27

تحقیقات نشان می‌دهد کاهش چربی اضافی بدن در جوانی و میانسالی خطر مرگ زودهنگام را نصف می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2591

۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند image ۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند 1399/04/29

هرقدر هم که از نظر تخصص و مهارت در سطح بالایی قرار داشته باشید، برخی اشتباهات رفتاری کوچک می‌تواند به قیمت نابودی اعتبار شغلی‌تان تمام شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2852

کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی image کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی 1398/06/22

در مطالعه‌ی جدیدی ارتباط مثبت بین خواب نیمروز و کاهش خطر حمله‌ی قلبی و سکته نشان داده شده است؛ اگرچه خواب نیمروز بیش از حد موجب از بین رفتن مزایای آن می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2613

این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید image این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید 1398/05/30

آنتالیا طی سالیان اخیر پیشرفت چشم‌گیری هم در زمینه گردشگری و هم خوراک داشته است. ازاین‌رو بهترین غذاهای آنتالیا را در اینجا فهرست کرده‌ایم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2759

تماس با طبیعت موجب پایین آمدن سطح هورمون استرس می‌شود image تماس با طبیعت موجب پایین آمدن سطح هورمون استرس می‌شود 1398/01/19

نتایج مطالعه‌ای که نخستین‌بار مؤثرترین میزان مؤثر مواجهه با طبیعت شهری را تعیین کرده، نشان می‌دهد طبیعت موجب کاهش سطح هورمون استرس می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2671

با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید image با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید 1397/11/21

بر اساس بررسی جدید محققان، قارچ ها جزو مواد بسیار مغذی محسوب می‌شوند که از فواید آن می‌توان به مبارزه با پیری، کاهش وزن، خاصیت ضدالتهاب و افزایش سلامت استخوان اشاره کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2740