خدمات سایت


متن کامل خبر

دروغ هایی که به خودمان می گوییم!

آرشیو
خود فریبی، دروغ گفتن به خود است و وقتی اتفاق می افتد که ما به جای یک دلیل واقعی یک دلیل دیگر را که در کوتاه مدت کمتر آسیب زاست برای رفتار خود در نظر می گیریم. این پدیده که در طولانی مدت ما را به سمت نابودی می کشاند به صورت ناهشیار اتفاق می افتد یعنی ما بدون اینکه آگاه باشیم به خودمان دروغ می گوییم. با توجه به این مسیله چطور می توانیم بفهمیم که برای مثال همین حالا در مورد یک مسیله ای با خودمان صادق هستیم یا خیر؟
1393/08/14 05:21:45 ب.ظ

« من وقتی از خانه بیرون می روم حسابی آرایش می کنم، ولی وقتی خانه هستمنه. به نظرم ضرورتی ندارد. شوهرم من را همینجوری پسندیده، دلیلی نداردبخواهم کلی هزینه روی دست خانواده ام بگذارم و وسایل آرایش چند ده هزارتومانی را داخل خانه تمام کنم. به علاوه می دانید به نظر من مهم است کهغریبه ترها ظاهر برازنده تری از آدم ببینند، این آبروی شوهرم هم هست».

«خانم من حتی برای من هم سعی نمی کند زیباتر جلوه کند. یعنی وقتی برای اینکارها ندارد از صبح سر کار است، البته محل کارمان یکی نیست، وقتی هم می رسدبه خانه تا نیمه شب به خاطر شستن و پختن و کار خانه سر پاست. البته این یکاستدلال خوش بینانه است. راستش من خیلی ناراحتم چون فکر می کنم او اززندگی با من راضی نیست».

نظر شما چیست؟ آیا دلیل رفتار و افکار اینخانم و آقای محترم همین است که بیان کرده اند؟ این سوالی است که در هر زمانبرای هر یک از ما نیز می تواند محلی از طرح داشته باشد. آیا علت انتخابلباسهای مارک دار گران قیمت صرفاً زیبایی آنهاست؟ آیا علت به همسری برگزیدنیک زن یا مرد معتاد عشق است؟ اشتباه نشود. ما در این مقاله به دنبال قضاوتکردن درباره دیگران نیستیم. بلکه می-خواهیم با اندکی تأمل بیشتر در علترفتارهای مان از خودمان، خود خود واقعی مان شناخت بیشتری پیدا کنیم. راحتبگویم، این مقاله فراخوانی عمومی به این موضوع است: «بیایید به خودمان دروغنگوییم». عنوان این فراخوان نباید به کسی بر بخورد، چرا که ما انسانیم ومی دانیم که انسان استاد خودفریبی است و به تجربه موقعیتهایی را در زندگیدریافته ایم که چیزهای غلط را برای خود درست نمایانده و از پذیرش چیزهایدرست امتناع کرده ایم.

خود فریبی، دروغ گفتن به خود است و وقتیاتفاق می افتد که ما به جای یک دلیل واقعی یک دلیل دیگر را که در کوتاه مدتکمتر آسیب زاست برای رفتار خود در نظر می گیریم. این پدیده که در طولانیمدت ما را به سمت نابودی می کشاند به صورت ناهشیار اتفاق می افتد یعنی مابدون اینکه آگاه باشیم به خودمان دروغ می گوییم. با توجه به این مسیله چطورمی توانیم بفهمیم که برای مثال همین حالا در مورد یک مسیله ای با خودمانصادق هستیم یا خیر؟

بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا داریم بهخودمان دروغ می گوییم یا نه خود مشاهده گری است. این به آن معناست که بدونقضاوت، تمام توجه مان را به خودمان معطوف کنیم و با پرسیدن سوالاتی از خود،انگیزه ها و علل درونی رفتارهایمان را شناسایی کنیم. خود مشاهده گری سهحیطه را در بر می گیرد:

 
1. مشاهده هیجانهای خود

گاهیما سریعاً به رفتارهای دیگران واکنش هیجانی نشان می دهیم آن هم به صورتیکه با مختصات آن رفتار و همینطور ویژگیهای شخصیتی عامل آن رفتار تناسبیندارد. برای مثال در یک مهمانی یکی از آشنایان را می بینیم که به عنوانفردی خوش معاشرت معروف است اما از ما به سادگی می گذرد. اما ما به همینسادگی از او نمی گذریم بلکه به سر وقتش می رویم و به بیانی تند (که نشانههیجان خشم است) بی محلی او را تلافی می کنیم. شاید در آن موقع این طور فکرکرده ایم که او آدمی است که همیشه دوست داشته من را تحقیر کند. اما وقتی بهکمیت و کیفیت هیجان خود توجه می کنیم می بینیم که این ما هستیم که همیشهوقتی او را می بینیم یا حتی وقتی که می شنویم او هم به مهمانی خواهد آمداحساس بدی پیدا می کنیم. و وقتی بیشتر به خودمان توجه می کنیم متوجه میشویم که او مثلاً شبیه کسی است که خاطره دردناکی را در گذشته برای مانایجاد کرده است. به عبارت دیگر، می فهمیم که ریشه این احساس بد به خودمان ومسایل حل نشده ای که از گذشته با خود حمل می کنیم بر می گردد نه به آنفرد.

با توجه به این واقعیت وقتی ما نسبت به چیزی یا کسی واکنشهیجانی فوری و نامتناسب نشان می دهیم لازم است مکث کنیم و از خودمانبپرسیم: این هیجان چیست؟ آیا این هیجان واقعاً به موقعیت فعلی مربوط است یااینکه موقعیت فعلی چیزی را در من زنده کرده است که از گذشته حل نشده باقیمانده است؟

2. مشاهده افکار خود

مامی خواهیم باور کنیم که افکار ما بازتاب درستی از واقعیت هستند و در نتیجهدرباره همه چیز حق با ماست. اما واقعیت برعکس است. متأسفانه بسیاری ازافکار ما نادرست هستند. این افکار گاهی بسیار منفی می شوند مانند «من فکرمی کنم که همسرم از زندگی با من راضی نیست چون همسر قبلی ام به همین دلیلاز من جدا شد». گاهی هم به شکل افراطی مثبت می-شوند مانند «با اینکه معتاداست اما می تواند شگفت انگیزترین آدمی باشد که در تمام عمر دیده-ام». اینافکار نادرست در واقع آینه واقعیتهای تلخی هستند که به طور ناهشیار میخواهیم آنها را ندید بگیریم.

با توجه به این واقعیت وقتی متوجه میشویم که تفکر ما افراطی یا غیر منطقی است، لازم است مکث کنیم و از خودمانبپرسیم: «من در مورد همسرم چطور فکر می کنم؟ بسیار خوب؟ یا بسیار بد؟ آیاافکار من افراطی یا تفریطی نیستند؟ آیا من برای توجیه افکار فعلی ام بهتجربه های گذشته خود متوسل شده ام؟»
 

3. مشاهده رفتار خود

مارفتارمان هستیم نه آن چه که تصور یا ادعا می کنیم. اگر به خودمان قبولاندهایم که فرد خوش قولی هستیم اما هر وقت به همسر بیمارمان قول می دهیم که اورا در معاینه ماهیانه اش همراهی کنیم فراموش می کنیم یا دیر می رسیم بایدبپذیریم که با خودمان صادق نبوده ایم.

بنابراین وقتی متوجه می شویمکه رفتارمان با کسی که می خواهیم باشیم یا ادعا می کنیم هستیم سازگار نیستلازم است مکث کنیم و از خود بپرسیم: «چرا من اینطور رفتار می کنم؟ چه چیزرفتار مرا بر می انگیزد؟ من چه چیزی را درباره رفتارم نمی خواهم بپذیرم؟ وچرا؟ »
 
انتخاب صداقت

مانمی توانیم با دیگران صادق باشیم مگر اینکه در وهله اول با خودمان صادقباشیم. لازمه صداقت داشتن با خود این است که هر روز به هیجانات، افکار ورفتارهای خود بیندیشیم و شجاعانه با برخی واقعیتهای تلخ در مورد خود مواجهشویم و بخواهیم تا بدانیم که واقعاً کیستیم. فقط در این صورت است که میتوانیم به خودمان فرصت تغییر بدهیم.
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 190

۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند image ۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند 1399/04/29

هرقدر هم که از نظر تخصص و مهارت در سطح بالایی قرار داشته باشید، برخی اشتباهات رفتاری کوچک می‌تواند به قیمت نابودی اعتبار شغلی‌تان تمام شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2858

کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی image کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی 1398/06/22

در مطالعه‌ی جدیدی ارتباط مثبت بین خواب نیمروز و کاهش خطر حمله‌ی قلبی و سکته نشان داده شده است؛ اگرچه خواب نیمروز بیش از حد موجب از بین رفتن مزایای آن می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2627

این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید image این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید 1398/05/30

آنتالیا طی سالیان اخیر پیشرفت چشم‌گیری هم در زمینه گردشگری و هم خوراک داشته است. ازاین‌رو بهترین غذاهای آنتالیا را در اینجا فهرست کرده‌ایم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2770

با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید image با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید 1397/11/21

بر اساس بررسی جدید محققان، قارچ ها جزو مواد بسیار مغذی محسوب می‌شوند که از فواید آن می‌توان به مبارزه با پیری، کاهش وزن، خاصیت ضدالتهاب و افزایش سلامت استخوان اشاره کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2753

با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید image با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید 1397/11/21

بر اساس بررسی جدید محققان، قارچ ها جزو مواد بسیار مغذی محسوب می‌شوند که از فواید آن می‌توان به مبارزه با پیری، کاهش وزن، خاصیت ضدالتهاب و افزایش سلامت استخوان اشاره کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 16

برتری ژنتیکی،‌ راز پایین ماندن وزن در افراد لاغراندام است  image برتری ژنتیکی،‌ راز پایین ماندن وزن در افراد لاغراندام است 1397/11/08

پژوهشگران دانشگاه کمبریج به‌تازگی دریافتند که امکان کنترل ما روی وزنمان، بسیار کم‌تر از آن است که تصور می‌کنیم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2309

مغز شما، خاطرات را برعکس بازسازی می کند image مغز شما، خاطرات را برعکس بازسازی می کند 1397/10/26

یک پژوهش‌ جدید حاکی از آن است که وقتی رویدادی از گذشته را به یاد می‌آوریم، مغز ما این رویداد را در جهت معکوس بازسازی می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2468

هر آنچه باید درباره قرارداد عدم افشا بدانید  image هر آنچه باید درباره قرارداد عدم افشا بدانید 1397/09/28

«قرارداد عدم‌افشا» راهکاری برای جلوگیری از درز اطلاعات در روابط گوناگون، به‌ویژه روابط تجاری است که اقدام مؤثری در حفظ اطلاعات اشخاص می‌­تواند تلقی شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2295